AI står för en stor del av Googles kodning och enligt företaget har verktyget stärkt produktiviteten. Samtidigt försäkrar ledningen att AI inte kommer att ersätta anställda.
Människa vs maskin: AI gör en tredjedel av Googles jobb
Mest läst i kategorin
Google har under senare tid intensifierat sin satsning på artificiell intelligens för att öka produktiviteten. Nu genereras mer än en fjärdedel av företagets nya kod av AI, uppger Business Insider.
”Det här hjälper våra ingenjörer att göra mer och arbeta snabbare”, sa Googles vd Sundar Pichai när företagets kvartalsrapport nyligen presenterades. Samtidigt uttryckte han entusiasm över de möjligheter AI-satsningen innebär, vilken dessutom har lönat sig bra för Google.
En central del av satsningen är Googles interna AI-modell Goose, som enligt interna dokument lanserades för att effektivisera kodning och produktutveckling. Goose har tränats på hela 25 års ingenjörsexpertis inom Google och fungerar som en vidareutveckling av techjättens större språkmodell Gemini.
Läs även: Datahallarnas elförbrukning exploderar: ”Två sidor av myntet.” Realtid
Stora mängder information
Goose är unik då modellen kan svara på frågor som är specifika för verktyg, plattformar och kodningsspråk som utvecklats och används internt av Google, liksom generera kod baserat på anvisningar i naturligt språk.
”Goose har en kontextkapacitet på 28 000 tokens, vilket innebär att modellen kan hantera stora mängder kod eller text samtidigt. Något som gör den särskilt användbar för kodningsuppgifter”, skriver Business Insider.
Googles mål med Goose är att använda AI i varje steg av produktutvecklingen, vilket även framgår av uttalanden från techjättens finanschef Ruth Porat – som nyligen nämnde AI som en del i företagets kostnadsbesparande åtgärder.
Missa inte: AI:s enorma vattenbehov – en risk för investerare. Realtid
Anställda uttrycker oro
Även om vissa anställda har uttryckt oro för att AI-modeller som Goose potentiellt skulle kunna ersätta deras arbete, har företagsledningen försäkrat att detta inte är fallet.
”Vi omstrukturerar inte för att AI ska ta över någons jobb”, förklarade Philipp Schindler, affärschef på Google, i samband med rapporterade omorganiseringar inom företagets annonsteam.
Goose ses istället som en resurs som kompletterar de anställdas arbete och stärker företagets förmåga att utveckla produkter snabbare och med högre kvalitet.
Läs även: Molnkriget mellan Microsoft och Google intensifieras. Realtid