Realtid

Kunder kräver integritet – men vill ha personliga tjänster

En bild inifrån en av H&M:s butiker i Stockholm under lanseringen av en ny och populär klädkollektion. Det är många människor i butiken och de trängs mellan hyllorna med kläder och accessoarer. Bilden är tagen i november och människorna är klädda i vinterkläder.
Anpassade erbjudanden är något som kunder gärna efterfrågar. Samtidigt tvekar många inför att lämna ifrån sig personlig information. (Foto: Maja Suslin/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 27 okt. 2024Publicerad: 27 okt. 2024

Många av dagens kunder vill ha personligt anpassade upplevelser, men är samtidigt tveksamma till att dela sin data. En ny rapport visar hur företag kan möta dessa motsägelsefulla krav.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att på bästa sätt tillgodose sina kunders behov har blivit en svår balansgång för många företag. Detta konstaterar teknikföretaget Qualtrics i en ny rapport om konsumenttrender för 2025.

Nästan 24 000 kunder från 23 länder deltog i undersökningen, som visar att hela 64 procent av de svarande föredrar att handla från företag som erbjuder skräddarsydda upplevelser. Däremot är endast 27 procent bekväma med att företag använder data som de själva inte gett sitt uttryckliga medgivande till, rapporterar Fortune.

Missa inte: Konsumentverket rasar: Sluta lura kunderna. Dagens PS

Paradox

Denna ”personaliseringsparadox” visar sig särskilt tydligt när kunder både vill ha fördelarna med individuell anpassning, men samtidigt känner oro för sin integritet. Enligt undersökningen litar bara en tredjedel av konsumenterna på att företag hanterar deras personuppgifter ansvarsfullt.

Det låga förtroendet kan kopplas till många rapporterade dataintrång, vilseledande information och fall där data har använts utan kundens vetskap. Förtroende blir därför nyckeln till lösningen på denna paradox.

Detta bygger i sin tur på att kunderna vet exakt vad företagen gör med deras data. Om de känner sig trygga med detta, är de mer benägna att dela den.

”Personalisering kan göra shopping enklare och mer relevant, men först måste förtroendet för företaget vara på plats”, skriver Fortune.

ANNONS

Läs även: Google tvärvänder – skrotar långtgående planer om cookies. Realtid

Viktiga strategier

Tre viktiga strategier som rapporten pekar ut är samtyckesbaserad datainsamling, användning av zero-party data och AI-baserade verktyg som analyserar kundbeteenden utan att behöva känslig data.

Zero-party data är information som kunder lämnar frivilligt – som e-post, medlemsuppgifter eller enkätsvar. Det ger företag möjligheten att skapa anpassade erbjudanden utan att inkräkta på integriteten.

Personalisering och integritet behöver med andra ord inte utesluta varandra. Med transparens och respekt för kundens integritet kan företag nå både nöjda och lojala kunder, konstaterar Fortune.

Läs även: Lurendrejare på nätet skinnar investerare på pengar. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]