Många av dagens kunder vill ha personligt anpassade upplevelser, men är samtidigt tveksamma till att dela sin data. En ny rapport visar hur företag kan möta dessa motsägelsefulla krav.
Kunder kräver integritet – men vill ha personliga tjänster
Mest läst i kategorin
Att på bästa sätt tillgodose sina kunders behov har blivit en svår balansgång för många företag. Detta konstaterar teknikföretaget Qualtrics i en ny rapport om konsumenttrender för 2025.
Nästan 24 000 kunder från 23 länder deltog i undersökningen, som visar att hela 64 procent av de svarande föredrar att handla från företag som erbjuder skräddarsydda upplevelser. Däremot är endast 27 procent bekväma med att företag använder data som de själva inte gett sitt uttryckliga medgivande till, rapporterar Fortune.
Missa inte: Konsumentverket rasar: Sluta lura kunderna. Dagens PS
Paradox
Denna ”personaliseringsparadox” visar sig särskilt tydligt när kunder både vill ha fördelarna med individuell anpassning, men samtidigt känner oro för sin integritet. Enligt undersökningen litar bara en tredjedel av konsumenterna på att företag hanterar deras personuppgifter ansvarsfullt.
Det låga förtroendet kan kopplas till många rapporterade dataintrång, vilseledande information och fall där data har använts utan kundens vetskap. Förtroende blir därför nyckeln till lösningen på denna paradox.
Detta bygger i sin tur på att kunderna vet exakt vad företagen gör med deras data. Om de känner sig trygga med detta, är de mer benägna att dela den.
”Personalisering kan göra shopping enklare och mer relevant, men först måste förtroendet för företaget vara på plats”, skriver Fortune.
Läs även: Google tvärvänder – skrotar långtgående planer om cookies. Realtid
Viktiga strategier
Tre viktiga strategier som rapporten pekar ut är samtyckesbaserad datainsamling, användning av zero-party data och AI-baserade verktyg som analyserar kundbeteenden utan att behöva känslig data.
Zero-party data är information som kunder lämnar frivilligt – som e-post, medlemsuppgifter eller enkätsvar. Det ger företag möjligheten att skapa anpassade erbjudanden utan att inkräkta på integriteten.
Personalisering och integritet behöver med andra ord inte utesluta varandra. Med transparens och respekt för kundens integritet kan företag nå både nöjda och lojala kunder, konstaterar Fortune.
Läs även: Lurendrejare på nätet skinnar investerare på pengar. Realtid