Realtid

Kina växlar upp inom AI-styrd bilteknik

Kina växlar upp inom AI-styrd bilteknik
Jessica Gow
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 12 sep. 2024Publicerad: 12 sep. 2024

Konkurrensen hårdnar bland företag som jobbar med programvara för förarassistans, som exempelvis nystartade elbilstillverkaren Xpeng och etablerade techjätten Huawei. Det rapporterar Wall Street Journal

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med hjälp av artificiell intelligens, som kan efterlikna mänskliga körmönster och navigera bilar genom trafiksituationer, kan de påskynda innovation och sänka kostnaderna.

De senaste modellerna kräver dock fortfarande att en människa är närvarande och kan ta kontroll över bilen, skriver tidningen.

Fullt fokus på autonom körning

Kina vill dominera den här tekniken för att kunna bli en global fordonsmakt och utmana västvärlden och Japan.

”Det kinesiska ekosystemet är utformat för att påskynda kommersialiseringen av autonom körning”, säger Michael Dunne, som driver ett eget konsultbolag inom fordonsindustrin, till WSJ.

Inspirerade av Tesla fokuserar kinesiska företag på AI-driven förarassistansteknik, som kan ta in ny information om vägar och scenarier ute i trafiken istället för att förlita sig på högupplösta kartor och förinställda regler.

Tekniken, som kallas end-to-end, använder en enda AI-modell som tränas för att kunna reagera på nya vägar och olika trafiksituationer.

ANNONS

Ersätter inte föraren

ANNONS

Landets främsta biltillverkare och techbolag satsar intensivt på denna AI-teknik.

BYD kommer till exempel att börja sälja sin första bil med heltäckande programvara för körning i år och Xpeng lanserade en version i maj. 

Liyun Li, som leder Xpengs autonoma körcenter, förklarar att bilarna med deras system inte är tänkta att ersätta mänskliga förare, utan att hjälpa förarna.

Motstånd från USA

Den kinesiska tekniken är ännu inte allmänt tillgänglig i USA. Den amerikanska regeringen är i full färd med att granska de nationella säkerhetsriskerna med uppkopplade fordon laddade med kinesisk programvara som övervakar föraren.

Samtidigt sätter USA:s chipblockad käppar i hjulen för Kinas bilindustri. På grund av USA:s höga tullar på kinesiska bilar kommer amerikanska konsumenter troligtvis inte att få ta del av den nya tekniken.

I likhet med Tesla har dock elbilstillverkarna Xpeng och Nio designat sina egna chips. 

Läs mer:
Kinas chipsatsning kan leda till global priskollaps. Realtid
Huaweis AI-chip haltar: ”Kodningen är ofullständig”. Realtid
Nationell säkerhet styr USA:s ekonomiska politik. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS