Realtid

Intresset för AI svalnar bland anställda: "Väckarklocka"

En närbild på händer som pekar på skärmen till en laptop.
En stor majoritet av användarna ber hellre AI än kollegor om hjälp. (Foto: Unsplash)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 14 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

AI-investeringarna står högt på agendan för världens företagsledare, men bland medarbetarna växer tveksamheten. Det visar en färsk undersökning från Slack.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Totalt har över 17 000 personer från olika delar av världen deltagit i undersökningen, där hela 99 procent av de tillfrågade cheferna uppger att de planerar AI-investeringar i år.

Samtidigt visar undersökningen att andelen amerikanska medarbetare som är positiva till AI på jobbet har sjunkit från 45 till 36 procent under de senaste tre månaderna.

Christina Janzer, arbetsplatsanalytiker på Slack, beskriver enligt Business Insider den avmattade entusiasmen som en ”väckarklocka” för företagsledare.

Missa inte: Inkompetenta chefer bromsar AI – anställda frustrerade. Realtid

Använder AI i lönndom

Många anställda undviker också att berätta för sina chefer när de använder AI.

48 procent känner ett obehag inför att erkänna detta, av oro för att cheferna ska tolka användningen som ett tecken på lägre kompetens eller lathet. Dessutom anser 47 procent att AI-användning är en form av ”fusk”.

Bristen på utbildning i tekniken lyfts också fram som en viktig faktor.

ANNONS

Endast 39 procent av de tillfrågade har fått mer än fem timmars sådan, trots att arbetsgivare implementerar den i allt högre utsträckning.

Läs även. Vd:n: Jobben förändras radikalt inom ett år. Dagens PS

ANNONS

Generation Z mer positiva

Samtidigt oroar sig många arbetstagare för att AI kan öka deras arbetsbelastning snarare än minska den. Trots att tekniken sparar tid på uppgifter som administration, är anställda rädda för att den frigjorda tiden ska fyllas med nya arbetsuppgifter.

Slacks undersökning visar att hela 81 procent av användarna föredrar att vända sig till tekniken snarare än till en kollega för hjälp eller råd. Detta gäller särskilt för de yngre generationerna, där Generation Z och millennials utmärker sig som de flitigaste användarna av tekniken i arbetet.

Det ökade gapet mellan ledningens investeringar och anställdas upplevelser belyser behovet av en mer genomtänkt strategi för AI på arbetsplatser, menar rapporten.

Läs även: AI utmanar svenska storbanker. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS