Totalt ökade antalet appnedladdningar med blygsamma 6 procent under första halvåret 2022 jämfört med samma period 2021. Det visar AppsFlyers senaste statistik över appnedladdningar i Sverige.
Högtryck för finansappar
Mest läst i kategorin
När siffrorna bryts ned visar det sig att shoppingappar har minskat med 10 procent sedan årsskiftet och jämför man första halvåret 2022 med samma period förra året är nedgången hela 21 procent. Även installationen av hälso- och fitnessappar har gått ner rejält, 39 procent sedan årsskiftet.
Undersökning visar att konsumenter däremot spenderar betydligt mer i apparna de laddat ner. En ökning på totalt 146 procent under första halvåret 2022 går att se jämfört med samma period i fjol.
En bransch som däremot går mot trenden vad gäller antal nedladdningar är finansappar som ökat med 35 procent sedan årsskiftet.
– Det ökade intresset för finansappar kan vara ett tecken på att konsumenter vill ha bättre kontroll över sina finanser i en tid av mer ekonomisk osäkerhet, säger Michael Hahn, Customer Success Manager Norden på AppsFlyer, i en skriftlig kommentar.
.