Tesla har presenterat på Cybercab, i ett läge där flera aktörer redan har etablerat förarlös taxi i USA. Vägen till en verksamhet i större skala kommer att bli lång och konkurrensen stenhård, skriver The Economist.
Hård konkurrens väntar för Teslas självkörande taxi
Mest läst i kategorin
Tesla har nyligen avslöjat sin senaste storsatsning inom självkörande teknik, en robotaxi vid namn Cybercab och transportbilen Robovan.
Planen är att lansera Cybercab före 2027, trots att tidigare tidsplaner har försenats. CNBC har bland annat noterat att Teslas vd Elon Musk redan 2016 lovade att självkörande Teslabilar skulle klara att resa tvärs över USA utan mänsklig inblandning.
Missa inte: Teslas robotbluff – besökare kände sig ”lurad”. Realtid
Waymo har etablerat sig
Självkörande taxibilar har faktiskt redan nu börjat etablera sig i flera städer, främst i USA och Kina, med företag som Waymo, Cruise, Zoox och Apollo Go, skriver The Economist.
Waymo är en egen division inom Google, som har satsat mer än 30 miljarder dollar, eller 300 miljarder kronor, under 15 års tid. I dag har man en flotta på 700 självkörande taxibilar i Los Angeles, San Francisco och Phoenix. Snart väntas även lansering i Atlanta och Austin.
Waymos största konkurrent är Cruise som General Motors står bakom. Även de är etablerade i Phoenix och har återupptagit tester i San Francisco, efter att regulatoriska myndigheter satt tillfälligt stopp efter en olycka i fjol.
Amazon håller för närvarande på att testa förarlösa transporter med Zoox. Aktuella områden är Las Vegas och Miami.
Läs mer: Kina tar över elbilsmarknaden: ”Helt enkelt bättre”. Realtid
Kräver stora investeringar
En stor expansion kräver dock höga investeringar för att utveckla avancerade kartor och anslutande infrastruktur, skriver The Economist. En Waymo-bil kostar dessutom hela 150 000 dollar, eller drygt 1,5 miljoner kronor, där två tredjedelar utgörs av kostnader för hårdvara.
Tesla uppger att deras mål är att Cybercab ska kosta under 30 000 dollar, eller drygt 300 000 kronor. För att hålla nere kostnaderna satsar bolaget på ett eget kamerasystem, skriver Shop4Tesla.
Missa inte: Elbilsmarknaden svalnar – Teslas Berlinfabrik står stark. Realtid
Detta till skillnad från andra företag som använder dyra sensorer som lidar och radar. En “neutral” teknik kan dock komma att stöta på juridiska hinder på grund av brist på transparens, enligt The Economist.
Osäkerhet kring affärsmodellen
Förutom tekniska och regulatoriska utmaningar råder också osäkerhet kring affärsmodellen för robotaxis, inklusive vem som kommer att äga och driva dessa fordon.
Vem går vinnande ur striden? Teslas fokus på visionär teknik kan göra att expansionen går snabbare, medan Waymos etablerade närvaro och tekniska precision kan ge dem en klar konkurrensfördel, skriver Shop4Tesla.
En intressant detalj med Cybercab är att den kommer att använda sig av en trådlös, induktiv laddning. För Robovans del överraskade den rymliga utformningen med plats för upp till 20 personer, något som Musk hoppas ska revolutionera kollektivtrafiken i städer.
Läs mer: Så stor är marknaden för flygande taxi. Realtid