Bolagsverket skickade sina meddelanden om de felaktiga årsredovisningarna till en e-postadress som inte är i bruk hos elhandelsbolaget Greenely. Det är förklaringen till varför företaget inte har svarat Bolagsverket i tid. Det skriver nu Greenely i en kommentar till Realtid.
Greenely om felaktig årsredovisning: ”E-postadressen inte i bruk”
Mest läst i kategorin
Påminnelseavgifter för miljonbelopp fick elhandelsbolaget Greenely att gå plus. Det skrev Realtid igår efter att ha tagit del av en inlämnad, men ännu inte godkänd, årsredovisning.
Bolagsverket påpekar nämligen en lång rad med felaktigheter i årsredovisningen, något som Greenely ännu inte har åtgärdat. Realtid har under en tid sökt Greenely för en kommentar, dock utan att lyckas. Men igår fick vi ett livstecken från bolaget genom en kommentar till vårt inlägg på LinkedIn:
”En felaktig version av årsredovisningen har skickats in till Bolagsverket som begärt komplettering till en e-postadress som inte är i bruk hos Greenely. Årsredovisningen och revisionsberättelsen är publicerad i sin helhet på vår webbplats utan anmärkningar. Vi hanterar i skrivande stund kompletteringen från Bolagsverket”, skriver Greenely i kommentaren.
Svaret hyllas på Linkedin, och har i skrivande stund fått 14 ”tummar upp”, varav 11 dock kommer från medarbetare på Greenely, inklusive vd Tanmoy Bari och nyrekryterade Anne-Mette Nygaard Lindblad.
När Realtid surfar in på Greenelys nyhetssida så finns det mycket riktigt årsredovisningar publicerade för Greenely AB och Greeenly Premium AB, och dessa är 17 respektive 14 sidor långa. Dessa är dock nya, jämfört med vad som tidigare var publicerat på sajten. Tidigare fanns dessutom enbart en årsredovisning publicerad, nämligen en tiosidig version för Greenely AB.
Att varken Realtid eller Greenelys kunder har fått svar förklarar bolaget med hög arbetsbelastning:
”Gällande svarstider till våra kunder så har den under perioder varit hög vilket vi såklart arbetar med kontinuerligt, just nu är våra svarstider ett dygn. Inga ändringar har gjorts i våra påminnelseavgifter, utan dessa följer volymen av fakturerat belopp”, skriver Greenely.
I sammanhanget vill Realtid påminna om vad Greenelys presschef Philip Eide sa till Realtid i oktober 2022, nämligen att Greenely ”har tagit till oss kritiken och vi är just nu i färd med att stärka vår kundtjänst med tre gånger fler resurser samt även samtidigt förbättra kundkommunikationen”.
Realtid söker fortsatt Greenely och Philip Eide för en kommentar och fler svar.