Tusentals svenska bolag har ännu inte gått över till nya Google Analytics 4. Värdefull data riskerar att gå förlorad – för alltid.
Googles livsviktiga uppdatering: "Enorm risk"
Mest läst i kategorin
Från och med måndagen den 1 juli 2024 kommer Googles Universal Analytics att läggas ner och ersättas av Google Analytics 4, eller GA4.
Otaliga svenska bolag som inte har uppdaterat gränssnittet står inför en akut utmaning.
Utan GA4 riskerar de att förlora värdefull historisk data, samtidigt som bolagen inte längre kan samla in ny sådan.
”Att inte uppdatera till GA4 innebär en enorm risk för företag”, säger David Liman, dataanalytiker på Acrowd Agency, i ett pressmeddelande.
Kan bryta mot GDPR
Webbdagarna Academys kursledare, Ted Solomon, berättar att Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, i fjol beslutade att fyra stora svenska bolag bröt mot GDPR genom otillåten överföring av personuppgifter till USA med Universal Analytics.
Strax efter IMY:s utslag godkände EU och USA det nya dataskyddsavtalet, EU-USA Data Privacy Framework (DPF), med syfte att att lösa komplikationerna med dataöverföring till USA.
”Risken är fortfarande att vissa implementerar Google Analytics 4 (GA4) på ett sätt som bryter mot GDPR”, säger Salomon.
Konfigurera rätt
Därför är det viktigt att lämpliga säkerhetsåtgärder genomförs för att skydda den insamlade informationen.
”Migrera till Google Analytics 4 och konfigurera verktyget efter branschrekommendationer”, tipsar Salomon.
För att inte bryta mot GDPR kan du också använda en proxyserver, en egen databas eller ett annat webbanalysverktyg.
Läs mer:
Personuppgifter hamnade i Metas händer – Avanza får böta miljoner. Realtid
Spotify får sig en uppsträckning – bröt mot EU-lag. Realtid