Realtid

Google tvärvänder – skrotar långtgående planer om cookies

Google tvärvänder – skrotar långtgående planer om cookies
Google kommer inte att slopa tredjepartscookies utan låter istället användarna välja. (Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez/TT)
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 24 juli 2024Publicerad: 24 juli 2024

Google har länge sagt att de ska stoppa tredjepartscookies. Nu backar de plötsligt från beslutet. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cookies är information som webbläsaren lagrar när användaren besöker olika webbplatser. Annonsörer använder cookies för att spåra konsumenter och veta vilka webbplatser de har besökt.

En förstapartscookie samlar in data om användarens surfbeteende och skickar det till den som äger webbplatsen. En tredjepartscookie, eller tredjepartskaka, skickas till en tredje part, exempelvis Facebook.

Omkring 40 procent av webbplatserna i världen använder cookies för att samla in data om användarna, enligt uppgifter från undersökningsföretaget W3Techs.

Grundpelare för annonsnätverk

”Tredjepartscookies är ryggraden i beteendebaserad annonsering på nätet. De är det sätt på vilket produkter eller varumärken följer dig på nätet”, säger Matthew Holman, partner på advokatbyrån Cripps, till CNBC.

“Om du någonsin har undrat hur du kan söka efter ett par nya skor på nätet för att fem minuter senare hitta reklam för samma skor på din favoritplattform för sociala medier, så är svaret: tredjepartscookies.”

Men cookies är inte bara till för annonsörer, de kan även underlätta för användaren. Bland annat genom att hålla dem inloggade på olika webbplatser. Många uppskattar även att annonser kan skräddarsys efter ens personliga intresse.

Anledningen till att Google ville fasa ut tredjepartscookies handlade om att värna användarnas personliga integritet.

ANNONS

”Vi valde medvetet att gå ut med att vi kommer fasa ut tredjepartskakor redan två år i förväg för att ge branschen tid att ställa om och se över sina strategier. Syftet med förändringen är i grund och botten att förbättra integritetsskyddet för användarna”, berättade Lisa Blom, ansvarig för Industry relations i Norra Europa på Google, för Internetstiftelsen 2021.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Branschen var inte redo

Google har alltså i flera år sagt att de ska sluta stödja tredjepartscookies, men har gång på gång flyttat fram utfasningen. 

Nu meddelar it-jätten att man inte längre kommer att gå vidare med förslaget. 

”I grund och botten handlar det om att Google erkänner att marknadsföringsbranschen inte var redo för den här förändringen”, säger Matthew Holman till CNBC.

Användarna ska få välja – eller?

Google kommer istället att låta användare göra ett informerat val om sina cookiepreferenser. Men exakt hur det kommer att se ut återstår att se.

Jeff Green, vd och grundare av The Trade Desk, välkomnar beslutet men ifrågasätter samtidigt hur mycket av ett val det faktiskt kommer att bli? 

ANNONS

”Google verkar äntligen erkänna att det bästa alternativet för dem är att ge konsumenterna valet. Frågan som kvarstår är – kommer Google verkligen att ge konsumenterna ett val? Eller kommer de att fatta beslutet åt konsumenterna och sedan hindra konsumenterna från att ändra det?”, kommenterar Green.

Läs vidare:

It-kraschen blottar riskerna i den globala ekonomin. Realtid

Startup tackar nej till miljardaffär med Google. Realtid

Googles livsviktiga uppdatering: ”Enorm risk”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]