Google har länge sagt att de ska stoppa tredjepartscookies. Nu backar de plötsligt från beslutet.
Google tvärvänder – skrotar långtgående planer om cookies
Mest läst i kategorin
Cookies är information som webbläsaren lagrar när användaren besöker olika webbplatser. Annonsörer använder cookies för att spåra konsumenter och veta vilka webbplatser de har besökt.
En förstapartscookie samlar in data om användarens surfbeteende och skickar det till den som äger webbplatsen. En tredjepartscookie, eller tredjepartskaka, skickas till en tredje part, exempelvis Facebook.
Omkring 40 procent av webbplatserna i världen använder cookies för att samla in data om användarna, enligt uppgifter från undersökningsföretaget W3Techs.
Grundpelare för annonsnätverk
”Tredjepartscookies är ryggraden i beteendebaserad annonsering på nätet. De är det sätt på vilket produkter eller varumärken följer dig på nätet”, säger Matthew Holman, partner på advokatbyrån Cripps, till CNBC.
“Om du någonsin har undrat hur du kan söka efter ett par nya skor på nätet för att fem minuter senare hitta reklam för samma skor på din favoritplattform för sociala medier, så är svaret: tredjepartscookies.”
Men cookies är inte bara till för annonsörer, de kan även underlätta för användaren. Bland annat genom att hålla dem inloggade på olika webbplatser. Många uppskattar även att annonser kan skräddarsys efter ens personliga intresse.
Anledningen till att Google ville fasa ut tredjepartscookies handlade om att värna användarnas personliga integritet.
”Vi valde medvetet att gå ut med att vi kommer fasa ut tredjepartskakor redan två år i förväg för att ge branschen tid att ställa om och se över sina strategier. Syftet med förändringen är i grund och botten att förbättra integritetsskyddet för användarna”, berättade Lisa Blom, ansvarig för Industry relations i Norra Europa på Google, för Internetstiftelsen 2021.
Branschen var inte redo
Google har alltså i flera år sagt att de ska sluta stödja tredjepartscookies, men har gång på gång flyttat fram utfasningen.
Nu meddelar it-jätten att man inte längre kommer att gå vidare med förslaget.
”I grund och botten handlar det om att Google erkänner att marknadsföringsbranschen inte var redo för den här förändringen”, säger Matthew Holman till CNBC.
Användarna ska få välja – eller?
Google kommer istället att låta användare göra ett informerat val om sina cookiepreferenser. Men exakt hur det kommer att se ut återstår att se.
Jeff Green, vd och grundare av The Trade Desk, välkomnar beslutet men ifrågasätter samtidigt hur mycket av ett val det faktiskt kommer att bli?
”Google verkar äntligen erkänna att det bästa alternativet för dem är att ge konsumenterna valet. Frågan som kvarstår är – kommer Google verkligen att ge konsumenterna ett val? Eller kommer de att fatta beslutet åt konsumenterna och sedan hindra konsumenterna från att ändra det?”, kommenterar Green.
Läs vidare:
It-kraschen blottar riskerna i den globala ekonomin. Realtid
Startup tackar nej till miljardaffär med Google. Realtid
Googles livsviktiga uppdatering: ”Enorm risk”. Realtid