USA:s justitiedepartement (DOJ) trappar upp kampen mot Googles dominans och föreslår att techjätten säljer webbläsaren Chrome. Åtgärden kan komma att radikalt förändra spelreglerna på marknaden för söktjänster och AI.
Google kan tvingas sälja Chrome
Mest läst i kategorin
Förslaget skulle kunna bli ett historiskt ingrepp mot techjätten och syftar till att bryta Googles dominerande ställning på sökmarknaden.
Enligt Bloomberg är detta en del av en bredare strategi, där konkurrensmyndigheter även söker åtgärder kopplade till techjättens AI-verksamhet och operativsystemet Android.
Missa inte: Molnkriget mellan Microsoft och Google intensifieras. Realtid
Domare Amit Mehta slog i augusti fast att Google illegalt har monopoliserat marknaden för söktjänster.
”Skadar konsumenter”
Förutom förslaget om att sälja Chrome föreslår myndigheterna att techjätten ska licensiera sin sökdata och ge konkurrenter större tillgång till sina tekniska plattformar. Justitiedepartementet och delstater som deltar i processen väntas lägga fram rekommendationerna denna vecka.
Google har aviserat att man kommer att överklaga domen.
Läs mer: Kommer Google att gå i graven när AI tar över sökningarna? Dagens PS
”Man håller fast vid en radikal agenda som går långt bortom de rent rättsliga frågorna i ärendet”, säger Lee-Ann Mulholland, som har ansvar för regelefterlevnad hos Google.
Hon hävdar att åtgärderna skulle ”skada konsumenter, utvecklare och amerikanskt teknologiskt ledarskap”.
Betydande förändring
Att sälja Chrome skulle vara en betydande förändring för techjätten, eftersom webbläsaren fungerar som en central plattform för både sök- och annonsverksamheten. Chrome kontrollerar i dag 61 procent av marknaden i USA, enligt analysföretaget Statcounter.
DOJ har övervägt mer drastiska åtgärder, som att tvinga Google att sälja Android, men avstått från detta.
Läs även: Människa vs maskin: AI gör en tredjedel av Googles jobb. Realtid
Istället föreslås att Android ska separeras från techjättens övriga produkter, exempelvis Google Play.
Enligt Bloomberg har bolaget redan börjat använda Chrome för att dirigera trafik till sitt AI-verktyg Gemini, vilket ytterligare ökar webbläsarens strategiska betydelse.
Läs även: AI springer ifrån Sverige – investeringar krävs. News55