Elhandelsbolaget Tibber tuffar på och passerar nu en miljon användare, samtidigt som omsättningen skjuter i höjden. Trots det ekonomiska läget så säger Sverigechefen Filip Bertland till Realtid att bolaget kommer att fortsätta investera för att generera tillväxt.
Genombrottet: Tibber når en miljon användare
Mest läst i kategorin
Från 600 miljoner kronor i omsättning under 2021 nådde Tibber 2,3 miljarder kronor i omsättning under 2022. Dessutom med en liten vinst om drygt 16 miljoner kronor på sista raden. Så ser siffrorna ut för den svenska delen av elhandelsbolaget Tibber. Globalt ser det också bra ut, med 8,3 miljarder kronor i omsättning för 2022. Dessutom passerade bolaget i dagarna en miljon användare.
Tibber var extra mycket i ropet för några år sedan då hotellmagnaten Petter Stordalen ägde en del av bolaget. I slutet av 2021 sålde han dock hela sitt innehav till mediekoncernen Schibsted för 350 miljoner norska kronor. Sedan dess har bolaget fortsatt att attrahera kunder – bland annat från konkurrenten Greenely.
I dagarna nådde Tibber en miljon användare på sina marknader i Norge, Sverige, Tyskland och Nederländerna.
– Vi fokuserar väldigt mycket på product-market fit, det vill säga att se till att vår produkt är relevant i de länder där vi är verksamma. Ett exempel på det är integrationer med lokala och globala aktörer inom både elbilsladdning och uppvärmning, för att möjliggöra så stora besparingar för våra kunder som möjligt. Tibber är inte den enda aktören som gör detta men det är svårt att göra det enkelt, stabilt och pålitligt, säger Filip Bertland, Sverigechef på Tibber, till Realtid.
I början av sommaren lanserade Tibber och Harald Mix batteribolag Polarium gemensamt ett smart batteri, som kan användas i hemmet för att styra energiförbrukningen till lågkostnadstimmar. Detta bland annat som ett svar på Polariums vd:s tidigare påstående för Realtid om att alla hushåll framöver kommer att ha ett batteripack i källaren.
Just smart teknik med batterier i fokus är något som Tibber har satsat på – och kommer fortsätta att satsa på. Tibber ser en tydlig förändring i hur människor förhåller sig till energiförbrukning, och bolaget menar att många inte bara vill vara passiva konsumenter utan istället göra aktiva val och använda verktyg för att optimera elförbrukningen.
– Många svenskar har redan tagit kontroll över sin elförbrukning. Vårt fokus är att hjälpa ännu fler att nå dit. Detta gör vi genom att förbättra vår produkt. Vi har dels batteriet Homevolt som vi är väldigt exalterade över. Utöver det har vi har flera intressanta nyheter som vi hoppas kunna lansera relativt snart. Detta gäller hårdvara och mjukvara som kommer att vara relevant både för nuvarande och framtida kunder, säger Filip Bertland.
Han förklarar att det är en stor milstolpe att Tibber nu når en miljon aktiva användare.
– Tibber har växt kraftigt under många år. Förra året var inget undantag: vi mer än dubblade omsättningen, både i Sverige och på våra nya marknader såsom Tyskland. För att växa måste du investera. Under 2022 har vi satsat på såväl nya produkter som marknader. Vi kommer fortsätta investera för att generera tillväxt, säger han.
Hur hanterar ni dessa många kunder – hur klarar er kundtjänst av trycket?
– Vi har arbetat aktivt med vår support sedan den anstormning av kunder vi såg förra året. Dels genom att vara mer flexibla i bemanningen, dels genom andra initiativ. Till exempel utvecklar vi vår AI-bot Tibby, som redan idag sköter en stor del av inkommande trafik, för att den framöver ska kunna hantera en ännu större mängd supportärenden. Vårt mål är att kunna hjälpa våra kunder 24/7, säger Filip Bertland.