En ny undersökning visar att många arbetsgivare föredrar att anställa AI framför unga från Generation Z. Det här handlar kritiken mot de unga medarbetarna främst om.
Generation Z eller AI? Arbetsgivarnas oväntade val
Mest läst i kategorin
En ny undersökning från Hult International Business School avslöjar att 37 procent av arbetsgivarna hellre anställer AI än nyutexaminerade från Generation Z.
”Arbetsgivarna anser att Generation Z saknar praktisk erfarenhet och ofta har svårt att samarbeta i team”, skriver Newsweek.
Missa inte: Generation Z:s nya spelregler – flexibilitet till varje pris. Realtid
Minst pålitliga på jobbet
Generation Z, födda mellan 1997 och 2012, har blivit hårt kritiserade när de tagit klivet in på arbetsmarknaden.
Enligt en rapport från Freedom Economy Index, som undersöker arbetsmarknadstrender och arbetsgivares attityder, betraktas de som den minst pålitliga arbetskraften av 68 procent av småföretagare.
Läs även: Gen Z ställer nya krav på jobbannonser. Realtid
Ytterligare orsaker till att de unga medarbetarna prioriteras lägre är deras påstådda oförmåga att hantera stress och bristande engagemang.
”60 procent av arbetsgivarna anser att unga saknar verklig arbetslivserfarenhet och 55 procent säger att de inte fungerar bra i team”, skriver Newsweek.
Hellre en robot
Dessutom rapporterar 71 procent av arbetsgivarna att dessa unga är mer utsatta för att drabbas av mentala hälsoproblem.
AI föredras alltså inte enbart för sin effektivitet, utan även för att den är fri från mänskliga problem som sjukskrivningar eller konflikter.
Missa inte: Den lata generationen? Därför krockar chefer med Gen Z. Dagens PS
Företag upplever också stora utmaningar att hitta rätt talanger.
”Nästan alla arbetsgivare, 98 procent, säger att deras organisationer kämpar med att hitta kompetent personal”, skriver Newsweek.
Generation Z: Viktiga för ekonomin
Så vad är baksidan med att prioritera AI framför Generation Z?
Experter varnar för att en arbetsmarknad som utesluter unga riskerar att skapa långsiktiga sociala problem och förlora värdefull kreativitet.
Dessutom är de unga en viktig del av konsumentbasen som behöver arbete för att bidra till ekonomin. Om unga inte får jobb kan deras köpkraft minska, vilket kan påverka hela ekonomin negativt.
Läs mer: Generation Z är inte lata – de är rädda. Dagens PS