Realtid

Facebook lanserar ny funktion – användare ska kunna ta del av annonsintäkter

Claudio Bresciani/TT
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 26 juli 2022Publicerad: 26 juli 2022

Det ses som ett sätt för företaget att visa att man tar upphovsrättsintrång på allvar, skriver The Verge.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skaparna av inläggen kommer ha tillgång till ett bibliotek med musik som licensieras av Meta, och de kommer därmed kunna tjäna pengar på videor som innehåller musik och annonser.

Personerna bakom inläggen kommer därefter erhålla 20 procent av vinsten, medan Meta och upphovsinnehavaren delar på resten. Videorna måste vara minst en minut långa och de gäller inte för funktionen Reels.

Beslutet kommer i kölvattnet av flera kontroverser för Meta kopplat till musikindustrin. Bland annat stämdes bolaget av svenska musikföretaget Epidemic Sound förra veckan, då de hävdar att ungefär 1000 av dess verk lagts upp på Facebook och Instagram utan licens.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS