Konsumenterna har ratat svindyra och klumpiga Apple Vision Pro. Techjätten har påbörjat ett hemligt projekt för att konkurrera med ärkerivalen.
Efter Vision Pro-floppen: Apple vill härma Meta
Mest läst i kategorin
Apples Vision Pro-headset drogs med problem redan före lanseringen i februari. ”Mixed reality”-glasögonen var svåra att tillverka och techjätten fick halvera antalet beställda exemplar.
Ett drygt halvår efter lanseringen ser Vision Pro också ut att ha blivit något av en flopp. En fantastisk produkt som ingen vill ha, skrev Forbes i somras. Tung, dyr men trevlig kallar Feber headsetet.
Läs mer: Skyhöga vinster för Apple – går mot börsfall ändå. Dagens PS
Ja, hur många vill egentligen punga ut med minst 35 000 kronor för en otymplig mixed reality-hjälm? Ärkerivalen Meta ser ju ut att kunna leverera bra mycket smidigare (och snyggare) smarta glasögon i samarbete med Luxottica.
Hemligt projekt
Meta har rönt framgångar tack vare en avskalad modell som låter användare filma, ringa samtal och använda en AI-assistent. Apple vill inte vara sämre och undersöker nu möjligheten att lansera egna smarta glasögon, skriver Bloomberg.
I hemlighet har initiativet, som går under kodnamnet Atlas, inletts där techjätten samlar in feedback från anställda och fokusgrupper om smarta glasögon.
Missa inte: EU:s varning till Apple: Öppna upp Iphone – annars. Realtid
Denna typ av hemliga fokusgrupper är en vanlig metod hos Apple när techjätten överväger att satsa på nya produktkategorier, skriver tidningen.
Enklare Vision Pro
Apples potentiella strategi kan innebära glasögon som fungerar som Airpods, med längre batteritid, sensorer och förbättrad ljudteknik.
Trots att Apples Vision Pro-headset är tekniskt avancerat, har dess ovan nämnda höga pris och klumpiga design gjort det svårt att nå en bred marknad. Techjätten planerar även en enklare och billigare version av Vision Pro, skriver Ny Teknik.
Läs mer: Apples framgångsformel – fyra viktigaste egenskaperna. Realtid