Efter en första våg av panikartade förbud mot AI-verktyg som ChatGPT gör bolagen en helomvändning. Storbolag utvecklar egna AI-assistenter, medan mindre bolag söker nya vägar att hantera tekniken.
Efter förbudslinjen – här är bolagens nya AI-strategi
Mest läst i kategorin
När ChatGPT lanserades för två år sedan sedan var reaktionen från många bolag ren panik.
Techgiganter som Apple och Samsung och finansjättar som Goldman Sachs och Bank of America förbjöd alla sina anställda att använda AI-verktyget.
Missa inte: ChatGPT-skaparens dramatiska kursändring. Realtid
”Det var en reflexreaktion”, säger Victoria Usher, vd för kommunikationsbyrån Ginger May, som också började med totalförbud.
Men den strategin visade sig ohållbar. Nu har Ginger May, liksom många andra företag, börjat lätta på restriktionerna, skriver Financial Times.
Värsta scenariot
De anställda får använda AI-verktyg för interna ändamål – men bara med särskilt tillstånd och via företagets egna ChatGPT-licens.
”Det värsta scenariot är att folk använder sina privata ChatGPT-konton och vi tappar kontrollen över vad som matas in där”, säger Usher.
Läs mer: Så får du upp lönen med hjälp av AI. Dagens PS
Walmart har gått ännu längre. Detaljhandelsjätten har utvecklat en egen AI-assistent för sina anställda, men tillåter även användning av externa verktyg under kontrollerade former.
”Vi behövde tid att bygga ett internt alternativ”, förklarar Walmarts säkerhetschef Jerry Geisler.
Försöker förbjuda
Även advokatbyrån Linklaters och konsultjätten McKinsey har lanserat egna AI-chatbotar.
Men för mindre bolag utan finansiella muskler att utveckla egna verktyg är utmaningen större. De måste balansera mellan risker och möjligheter när de väljer externa AI-tjänster.
Missa inte: Chanel-chefen sågar AI: ”Kom igen – är det här allt?”. Dagens PS
”Osäkerheten kring kommande lagstiftning gör att vissa bolag fortfarande försöker förbjuda allt som har med AI att göra”, säger arbetsrättsjuristen Michelle Roberts Gonzales.
Försöker anpassa sig
Företagens nya pragmatism drivs av insikten att AI kan vara avgörande för konkurrenskraften – men vägen från förbud till fungerande policy är inte enkel.
”Vi kommer behöva fortsätta anpassa våra riktlinjer i takt med att tekniken utvecklas”, säger Geisler.
Läs mer: AI-jättarnas satsning kan bli nästa års stora genombrott. Realtid
Nyexad: ”Konstigt”
En svår nöt att knäcka är hur policyn ska anpassas för olika personalgrupper. Som Walmart har upptäckt behöver jurister, butikspersonal och lagerarbetare olika typer av riktlinjer.
Den som fått uppdraget att lösa den komplexa pusselbiten kan överraskande nog vara junioranställda. På en Londonbaserad advokatbyrå är det nyutexaminerade paralegal Sarah som fått uppdraget att ta fram AI-reglerna.
”Det är konstigt att det blivit mitt jobb. Jag är ju den mest juniora i hela firman”, säger hon.
Missa inte: Klarna ersätter anställda med AI. Realtid