Realtid

Efter förbudslinjen – här är bolagens nya AI-strategi

Efter förbudslinjen – här är bolagens nya AI-strategi
Förbjud allt! Så lät bolagens första reaktion på AI-verktyg som ChatGPT. (Foto: Richard Drew/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 17 dec. 2024Publicerad: 17 dec. 2024

Efter en första våg av panikartade förbud mot AI-verktyg som ChatGPT gör bolagen en helomvändning. Storbolag utvecklar egna AI-assistenter, medan mindre bolag söker nya vägar att hantera tekniken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När ChatGPT lanserades för två år sedan sedan var reaktionen från många bolag ren panik.

Techgiganter som Apple och Samsung och finansjättar som Goldman Sachs och Bank of America förbjöd alla sina anställda att använda AI-verktyget.

Missa inte: ChatGPT-skaparens dramatiska kursändring. Realtid

”Det var en reflexreaktion”, säger Victoria Usher, vd för kommunikationsbyrån Ginger May, som också började med totalförbud.

Men den strategin visade sig ohållbar. Nu har Ginger May, liksom många andra företag, börjat lätta på restriktionerna, skriver Financial Times.

Värsta scenariot

De anställda får använda AI-verktyg för interna ändamål – men bara med särskilt tillstånd och via företagets egna ChatGPT-licens.

”Det värsta scenariot är att folk använder sina privata ChatGPT-konton och vi tappar kontrollen över vad som matas in där”, säger Usher.

ANNONS

Läs mer: Så får du upp lönen med hjälp av AI. Dagens PS

Walmart har gått ännu längre. Detaljhandelsjätten har utvecklat en egen AI-assistent för sina anställda, men tillåter även användning av externa verktyg under kontrollerade former.

”Vi behövde tid att bygga ett internt alternativ”, förklarar Walmarts säkerhetschef Jerry Geisler.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Försöker förbjuda

Även advokatbyrån Linklaters och konsultjätten McKinsey har lanserat egna AI-chatbotar.

Men för mindre bolag utan finansiella muskler att utveckla egna verktyg är utmaningen större. De måste balansera mellan risker och möjligheter när de väljer externa AI-tjänster.

Missa inte: Chanel-chefen sågar AI: ”Kom igen – är det här allt?”. Dagens PS

”Osäkerheten kring kommande lagstiftning gör att vissa bolag fortfarande försöker förbjuda allt som har med AI att göra”, säger arbetsrättsjuristen Michelle Roberts Gonzales.

ANNONS

Försöker anpassa sig

Företagens nya pragmatism drivs av insikten att AI kan vara avgörande för konkurrenskraften – men vägen från förbud till fungerande policy är inte enkel.

”Vi kommer behöva fortsätta anpassa våra riktlinjer i takt med att tekniken utvecklas”, säger Geisler.

Läs mer: AI-jättarnas satsning kan bli nästa års stora genombrott. Realtid

Nyexad: ”Konstigt”

En svår nöt att knäcka är hur policyn ska anpassas för olika personalgrupper. Som Walmart har upptäckt behöver jurister, butikspersonal och lagerarbetare olika typer av riktlinjer.

Den som fått uppdraget att lösa den komplexa pusselbiten kan överraskande nog vara junioranställda. På en Londonbaserad advokatbyrå är det nyutexaminerade paralegal Sarah som fått uppdraget att ta fram AI-reglerna.

”Det är konstigt att det blivit mitt jobb. Jag är ju den mest juniora i hela firman”, säger hon.

ANNONS

Missa inte: Klarna ersätter anställda med AI. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]