Hjärtstartaren kom som en skänk från ovan, bokstavligt talat. Realtids Anders Frick berättar här om hur han plötsligt befann sig i händelsernas centrum och fick en glimt av den framtid där drönare kan leverera allt från nybakad pizza till livräddande utrustning.
Drönaren som släppte hjärtstartare på lekplatsen gav mig en glimt av framtiden
Mest läst i kategorin
Högsbo, mitt i Göteborg i söndags. Soligt och varmt på en innergård. Kanske lite för varmt, till och med. Hundratals orienterare har precis gått i mål efter ett högintensivt distriktsmästerskap i sprintorientering. Då surrar det plötsligt i luften och en drönare av lite större modell dyker upp. Den flyger bort till gårdens lekplats där ingen befinner sig just då, börjar pipa och släpper ner ett paket. Folk bredvid mig undrar nyfiket vad det handlar om – men just i samma ögonblick går det upp för mig vad det är: Vi fick just se en glimt av framtiden för hjärtstartare, i realtid.
Paketet är en defibrillator – alltså hjärtstartare – och drönaren som släpper ner den är utvecklad av Everdrone. Det är ett Göteborgsbaserat startupbolag, som grundades 2017 av Maciej Drejak och Mats Sällström. Maciej Drejak hade då utvecklat sömnanalysappen Sleep Cycle, som toppade applistorna och som 2021 gick till börsen. Drejak ville den här gången satsa på något som bidrog till samhället, och fokus var på autonoma drönare – något som jag själv fick se med egna ögon när jag intervjuade bolaget 2018, då för den snart insomnade ekonomisajten EFN. Men som i de flesta startupbolag är slutresultatet sällan detsamma som i början, och efter många iterationer av utveckling sysslar Everdrone nu med flygande drönare som snabbt kan leverera defibrillatorer. Maciej Drejak har idag rollen som mjukvaruchef, medan min Facebookkompis Mats Sällström är vd.
Efter många tester, provflygningar och utryckningar så genomförde Everdrone i december 2021 det första uppdraget där drönaren faktiskt bidrog till att rädda liv, på en garageuppfart i Trollhättan. Då var det fortfarande inom ramen för ett pilotprojekt tillsammans med Västra Götalandsregionen, men idag finns fem drönare redo att i skarpt läge lyfta och rycka in vid misstänkt hjärtstopp.
Totalt sedan starten har Everdrone gjort ungefär 150 skarpa utlarmningar med hjärtstartare under de tider som systemet varit aktivt. Av dessa är 20 procent så kallade motbud, alltså att drönaren återkallas av SOS Alarm eller sjukvårdens larmcentral innan fullföljt uppdrag.
Nåväl. Efter ytterligare ett antal minuter på målområdet för orienteringstävlingen dök den vanliga ambulansen upp. Jag klockade inte tiden, men skulle gissa att drönaren var på plats ungefär 7-8 minuter snabbare än ambulansen, och då hade de sjukvårdsansvariga funktionärerna på plats sedan länge tagit emot paketet med hjärtstartaren och sprungit bort till sjukvårdstältet med det. Att däremot köra ambulans in på en innergård bland orienteringskontroller, målfållor, klubbflaggor och glassförsäljare har onekligen sina utmaningar, trots blåljus på taket.
Idag chattade jag med Mats Sällström för att få lite fler detaljer om söndagens utryckning, eftersom drönaren var så snabbt på plats. Av säkerhetsskäl vill han inte avslöja varifrån den utgick, men förklarar att den utgick från en centralt belägen plats i Västra Frölunda och flög ungefär en dryg kilometer innan den var framme vid orienteringsarenan på innergården.
Det allra mest spännande är nog att Everdrone är långt ifrån ensamma om att lösa samhällsproblem med hjälp av drönare. Häromåret skrev jag en artikel om en Ericssonveteran som utvecklade en drönarbaserad telekomtjänst som nu används av både Telia och Vodafone. Och redan 2017 genomförde innovationsmyndigheten Vinnova en utlysning där 20 drönarprojekt finansierades med fokus på individer och samhälle. Då handlade det om allt från digitaliserad skallgång, lavinräddning och skogsmätning till dokumentation av brottsplatser samt kartläggning av marint skräp i Östersjön. Sedan dess har ytterligare utlysningar genomförts, något som radioikonen Kjelleman har dokumenterat i ljudformat.
Hur det till slut gick för det misstänkta hjärtstoppet i Högsbo vet jag inte, men eftersom ambulansen körde därifrån i väldigt lugnt tempo så både hoppas och antar jag att det slutade bättre än vad det hade kunnat göra. Den som händelsevis tror att drönare, artificiell intelligens och annat spännande tillhör framtiden – den får tänka om, för framtiden är redan här.