Många annonsörer har redan flytt Elon Musks sociala medier-plattform. De som är kvar kommer att minska sina varumärkens synlighet ytterligare.
Domen mot Musks plattform: "Förstörd förmögenhet"
Mest läst i kategorin
2022 köpte Elon Musk dåvarande Twitter för 44 miljarder dollar och i samband med det beslutade att i princip släppa all moderering av plattformen.
Därefter har flera stora varumärken valt att lämna X.
En global undersökning genomförd av analytikergruppen Kanatar visar att 26 procent av de tillfrågade marknadsaktörerna kommer att minska sin synlighet på plattformen under 2025, skriver Financial Times.
Föredrar Google
Undersökningen visar att annonsörernas förtroende för plattformen har sjunkit. Enbart 4 procent av marknadsförarna anser att annonser på X är värda investeringen, medan motsvarande siffra för Google ligger på 39 procent.
X tillbakavisar uppgifterna. Enligt Financial Times säger en talesperson att plattformen erbjuder starkare varumärkessäkerhet, prestanda och analysfunktioner än någonsin tidigare och att bolaget ser rekordhöga användningsnivåer.
Men en ytterligare minskning av annonsintäkter kommer tveklöst att att slå mot en redan skakig investering.
Tappat 24 miljarder
Värdet på X:s aktier har sedan Musks köp tappat 24 miljarder dollar för de större investerarna, inklusive Musk själv, skriver Washington Post.
Bland de större investerarna finns saudiske prinsen Alwaleed bin Talal, som satsade 1,9 miljarder dollar som i dag är värda 529 miljoner dollar. Det innebär ett minskat värde med 1,36 miljarder dollar.
Ross Gerber, som köpte aktier i X för 1 miljon dollar, anser att investeringen är i det närmaste värdelös.
Han dömer också ut Musks köp av plattformen för en enorm förmögenhetsförstöring.
Läs mer:
Miljardären om Brasiliens X-förbud: ”Kina gjorde likadant”. Realtid
Silicon Valley i öppet krig inför USA-valet: ”Väldigt spänt”. Realtid