Det finns en övertro att AI kan lösa alla problem hos företag. Risken finns att viktig mänsklig kunskap går förlorad – och med det kreativitet och förmågan att fatta beslut.
Därför misslyckas 75 procent av alla AI-projekt
Mest läst i kategorin
Hoppas du att de magiska krafterna inom AI ska lösa alla problemen på företaget? Du är inte ensam.
Den samlade investeringen i sådana modeller uppskattas till 60 miljarder dollar fram till 2026. Detta trots att intäkterna som tekniken genererar beräknas bli enbart 20 miljarder dollar.
75 procent misslyckas
Dessutom kommer ytterligare en dyster sanning. Nämligen att hela 75 procent av AI-initiativen misslyckas.
Det absolut självklara är att även om tekniken visserligen kan kopieras så passar inte kopian alla – det vill säga det går inte att kopiera en unik affärsmodell, process eller integration. Och nej, gamla modeller och processer leder inte till framgång.
”Innan företagsledare integrerar AI i sina verksamheter måste de först omvärdera och uppdatera sina affärsmodeller”, slår Nada Sanders, forskare och författare till boken The Humachine, fast i en artikel i Fortune.
Pandemin testade AI
Historisk data, som till stor del används inom AI, är inte tillförlitliga i en föränderlig värld. Det visades inte minst när pandemin påverkade företag och verksamheter i hela världen.
”Varje matematikbaserad modell kollapsade när pandemin slog till och ingen av de antagna parametrarna gick att lita på”, säger John Sicard, vd för software-bolaget Kinaxis.
Affärsbeslut fattas inte i ett vakuum som är skilt från frågor som arbetskraft, inflation och andra faktorer. Erfarna medarbetare behövs när digitala analyser inte räcker till.
Slå av autopiloten
Enligt Nada Sanders är det på samma sätt som när en pilot tar över från autopiloten vid exceptionella situationer.
AI-verktyg saknar förmågan att förstå sammanhang, men som tur är det en högst mänsklig förmåga.
Enligt Sanders är det viktigt att ledare inser vilka mänskliga egenskaper det är som genererar framgångsrika implementeringar.
I takt med att tekniken tar över allt fler uppgifter finns det nämligen en risk för att kompetensen hos medarbetarna minskar och att upparbetad kunskap går förlorad.
Läs mer:
Veckor blir sekunder med ny juridisk AI-tjänst. Realtid
AI och robotar stöter på patrull i fastighetsbranschen. Realtid