ChatGPT är en av världens mest använda AI-tjänster, men framgången kommer med en gigantisk prislapp. Nu utforskar Open AI nya sätt att finansiera verksamheten.
ChatGPT och reklam – snart i en skärm nära dig?
Mest läst i kategorin
För två år sedan lanserades ChatGPT – och vände upp och ner på allt.
I dag har chattboten inget mindre än 250 miljoner användare i veckan, samtidigt som San Francisco-baserade Open AI blivit ett av världens högst värderade startup-bolag.
Missa inte: AI-chefen: ”Fastighetsbranschen måste lämna pdf:er bakom sig”. Realtid TV
Trots detta står Open AI inför stora ekonomiska utmaningar. Kostnaderna för att utveckla och träna nya AI-modeller är så omfattande att bolaget väntas förbruka mer än 5 miljarder dollar i kassaflöde under den närmaste tiden.
Rekryterar
Open AI drar för närvarande in stora intäkter från sitt API som låter bolag och utvecklare bygga med deras teknologi, samt från försäljning av individuella och företagslicenser för ChatGPT.
Enligt insatta källor är dock API-verksamheten ingen högmarginalsaffär, så för att dryga ut kassan söker Open AI med ljus och lykta efter nya intäktskällor – och utforskar rent av möjligheten att införa reklam i sina AI-produkter.
Läs mer: Alibabas nya AI-modell faktagranskar sig själv. Realtid
”Vi ser betydande möjligheter inom vår befintliga affärsmodell”, säger Sarah Friar till Financial Times.
Open AI har också börjat rekrytera erfaren reklamkompetens från techjättar som Meta och Google, bland annat den sistnämndas tidigare chef för annonsteamet, Shivakumar Venkataraman – som nu axlar rollen som vice vd på startup-bolaget.
”Vet hur reklam fungerar”
Open AI:s produktchef, Kevin Weil, har tidigare erfarenhet från Instagram där han arbetade med reklamstödda produkter.
”Han vet hur reklam fungerar”, säger Friar.
Missa inte: Så får du upp lönen med hjälp av AI. Dagens PS
Hon betonar samtidigt att reklammodeller har sina nackdelar – de är känsliga för svängningar i ekonomin och kan leda till att Open AI:s fokus flyttas från användarna till annonsörerna.
”Jag utesluter inte reklam, men för närvarande finns det mycket lågt hängande frukt i vårt nuvarande arbetssätt”, säger Friar.
Läs även: Mardrömmen: Vartannat bedrägeri mot svenskar använder AI-teknik. News55
Senaste nytt
Vilka risker kan ditt företag undvika?
Anpassa försäkringen efter din bransch och få pris och skydd på nolltid.
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.