Realtid

ChatGPT och reklam – snart i en skärm nära dig?

ChatGPT och reklam – snart i en skärm nära dig?
ChatGPT har 250 miljoner användare – i veckan. Men framgången kräver ständigt mer i intäkter. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 04 dec. 2024Publicerad: 04 dec. 2024

ChatGPT är en av världens mest använda AI-tjänster, men framgången kommer med en gigantisk prislapp. Nu utforskar Open AI nya sätt att finansiera verksamheten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För två år sedan lanserades ChatGPT – och vände upp och ner på allt.

I dag har chattboten inget mindre än 250 miljoner användare i veckan, samtidigt som San Francisco-baserade Open AI blivit ett av världens högst värderade startup-bolag.

Missa inte: AI-chefen: ”Fastighetsbranschen måste lämna pdf:er bakom sig”. Realtid TV

Trots detta står Open AI inför stora ekonomiska utmaningar. Kostnaderna för att utveckla och träna nya AI-modeller är så omfattande att bolaget väntas förbruka mer än 5 miljarder dollar i kassaflöde under den närmaste tiden.

Rekryterar

Open AI drar för närvarande in stora intäkter från sitt API som låter bolag och utvecklare bygga med deras teknologi, samt från försäljning av individuella och företagslicenser för ChatGPT.

Enligt insatta källor är dock API-verksamheten ingen högmarginalsaffär, så för att dryga ut kassan söker Open AI med ljus och lykta efter nya intäktskällor – och utforskar rent av möjligheten att införa reklam i sina AI-produkter.

Läs mer: Alibabas nya AI-modell faktagranskar sig själv. Realtid

ANNONS

”Vi ser betydande möjligheter inom vår befintliga affärsmodell”, säger Sarah Friar till Financial Times.

Open AI har också börjat rekrytera erfaren reklamkompetens från techjättar som Meta och Google, bland annat den sistnämndas tidigare chef för annonsteamet, Shivakumar Venkataraman – som nu axlar rollen som vice vd på startup-bolaget.

ANNONS

”Vet hur reklam fungerar”

Open AI:s produktchef, Kevin Weil, har tidigare erfarenhet från Instagram där han arbetade med reklamstödda produkter.

”Han vet hur reklam fungerar”, säger Friar.

Missa inte: Så får du upp lönen med hjälp av AI. Dagens PS

Hon betonar samtidigt att reklammodeller har sina nackdelar – de är känsliga för svängningar i ekonomin och kan leda till att Open AI:s fokus flyttas från användarna till annonsörerna.

”Jag utesluter inte reklam, men för närvarande finns det mycket lågt hängande frukt i vårt nuvarande arbetssätt”, säger Friar.

ANNONS

Läs även: Mardrömmen: Vartannat bedrägeri mot svenskar använder AI-teknik. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]