Genom att blanda underhållning och shopping vill Tiktok få fler i väst att handla via appen. Koncept har blivit populärt i Kina, trots att många efteråt är missnöjda med sina köp.
Billiga småköp – så vill Tiktok få dig att shoppa loss
Mest läst i kategorin
Tiktok satsar stort på att förändra hur västerländska konsumenter shoppar genom att föra in ”social commerce” i sin app – ett koncept där shopping och underhållning smälter samman.
Med e-handelsfunktionen Tiktok Shop, som lanserades i Storbritannien 2021 och USA 2022, kan användare bläddra bland produktinlägg, delta i liveshopping och göra köp direkt i appen.
Missa inte: Töm och börja om – så tar du kontroll över algoritmerna. Realtid
Men vägen till att matcha den kinesiska marknadens framgångar är lång, skriver The Economist.
Social commerce är stort i Kina, där det står för nästan 30 procent av e-handeln och genererar motsvarande 9,8 biljoner kronor årligen. I landet dominerar Tiktoks kinesiska systerapp Douyin och konkurrenten Kuaishou e-handeln.
Billiga impulsköp
I väst är det däremot svårare att locka konsumenter till att handla direkt via sociala medier.
En undersökning av Simplicitydx visar att 74 procent av amerikanerna fortfarande föredrar traditionella e-handelssajter, trots att många ser sociala medier som en bra plats att upptäcka nya produkter.
Läs även: Stor stämning mot Tiktok – ”Skadar ungas hälsa”. Dagens PS
Många av produkterna på Tiktok Shop är dessutom billiga impulsköp, som snacks eller leksaker.
En nyligen genomförd studie visar att över hälften av de som handlar via sociala medier ångrar sina köp. Dessutom har flera stora varumärken, som Gymshark, avstått från att sälja på Tiktok Shop på grund av dess fokus på rabatter.
Influencers tvekar
För att lyckas krävs inte bara att Tiktok övertygar konsumenter – utan också varumärken och influencers.
Jan Wilk, ansvarig för Tiktok Shop i Storbritannien, menar att plattformens styrka ligger i upptäckandet av nya produkter.
Samtidigt framhåller Samantha Bergmann, influencer och marknadsföringsexpert, att dagens följare värderar autenticitet, vilket gör att influencers tvekar inför att marknadsföra billiga produkter.
Med en beräknad marknadstillväxt i USA från motsvarande dryga 500 miljarder kronor 2022 till 1 biljon kronor 2026, har Tiktok potential – men stora utmaningar kvarstår, konstaterar The Economist.
Läs även: Se upp: Nu är det julafton – för bedragarna. News55
Senaste nytt
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.
Därför kan det löna sig att byta företagsabonnemang redan idag.
Här är lösningarna som gör skillnad på jobbet.
Har du rätt bilförsäkring?
Elbil, hybrid eller bränslebil? Vi försäkrar alla bilar och hjälper dig om något händer.