Realtid

Biljettbedragare kan avslöjas med bank-id-lösning

bedragare
Bedragare på andrahandsmarknaden fick Mikael Ungerholm att starta företaget Zippertic. (Foto: Akira Suemori/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 07 apr. 2025Publicerad: 06 apr. 2025

Mikael Ungerholm blev trött på hutlösa överpriser på biljetter från svarta börs-hajar. Hans tekniska lösning har nu fått patent i flera länder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I KORTHET

  • Mikael Ungerholm grundade ZipperTic för att stoppa överpriser och bedrägerier på andrahandsmarknaden för biljetter.
  • Lösningen kopplar biljetter till individers bank-id och gör vidareförsäljning omöjlig till annat pris än arrangörens.
  • Företaget har fått patent i flera länder och säkrat investeringar.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

För omkring fem år sedan började Mikael Ungerholm fundera över andrahandsmarknaden för biljetter.

När hans barn skulle gå på konsert insåg han att det fanns ett stort problem med biljetter till populära evenemang som köptes upp och såldes till överpris.

Missa inte: Så lurar bedragare banken – med ditt ansikte. Realtid

”Jag trodde att det skulle finnas en lösning, men det fanns det inte. Då bestämde jag mig för att utveckla en själv”, säger han till Realtid.

Kan inte skapa falska konton

Resultatet blev företaget ZipperTic och en teknisk lösning som involverar bank-id. Det gör det möjligt att koppla biljetten till en person som måste legitimera sig elektroniskt.

Medan Ungerholm skickade in lösningen till patentverket i olika länder fortsatte han att utveckla företaget. Nu har han fått patent i såväl USA och Kanada som i Europa – och är redo för att ta nästa steg.

ANNONS

Finansinspektionen varnar för nya skojare

Här är listan på de nya skojare FI varnar för.

”Det är egentligen en busenkel lösning. Eftersom biljetten är kopplad till en person går det inte att skapa falska konton och sälja vidare biljetter”, säger han.

Det som motiverade Ungerholm från början var svarta börs-hajarna som utnyttjade människor som vill gå på evenemang, men som tar hutlösa priser eller inte levererar biljetterna alls.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

”Som att swisha”

”Med den här lösningen finns det inte längre någon andrahandsmarknad. Däremot går det att skicka biljetten i appen, men bara till det pris som arrangören har satt”, säger Ungerholm och jämför det med hur det fungerar att swisha pengar.

Nu väntar en expansion för företaget som redan har tagit in pengar från internationella investerare. I de första rundorna har man säkrat tio miljoner kronor från näringslivsprofiler som Per-Erik Hotti, Paolo Colella och Benoit Hanssen.

Missa inte: Felaktiga AI-svar kan stå företag dyrt: ”Många attacker”. Realtid

Även om plattformen har testats live i flera sammanhang har det mest handlat om något mindre sammanhang. Förhoppningen är dock att det ska breddas till större evenemang.

ANNONS

”Nu är det dags att börja anställa folk och köra igång”, säger Ungerholm.

Deepfake-kandidat avslöjades under jobbintervju

Metoden har blivit allt vanligare i rekryteringssammanhang.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

ANNONS
Lär dig av AI-experterna

På Al Unlocked får du en halvdag med fyra av Sveriges mest framstående AI-experter - för dig som vill gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden RealtidUnlocked

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid TV

Kranar, kassaflöde och kontorshus – Bråse sätter tonen

12 apr. 2025
Spela klippet
Marknader

Billigare bensin vid pump – men till vilket pris?

12 apr. 2025
ANNONS
ANNONS