Moderna bilar är som superdatorer på hjul. De kartlägger beteenden och samlar in stora mängder data. Nu höjs röster för att kinesiska elbilar kan utgöra ett framtida hot.
Är kinesiska elbilar en växande säkerhetsrisk för väst?
Mest läst i kategorin
Det är inte bara unga kineser som hellre väljer elbilar från Kina.
Även bland européer och amerikaner har de batteridrivna fordonen blivit allt mer populära – till Europas och USA:s stora förtret.
Förra veckan gjorde EU verklighet av sommarens hot och införde högre tullar på kinesiska elbilar. Donald Trump har flaggat för tullar på minst 60 procent på import från Kina om han blir återvald till USA:s president.
Läs mer: Orbans satsning på elbilar kollapsar: ”Tragedi för Ungern”. Realtid
”Krävs inte mycket fantasi”
Det växande intresset för kinesiska elbilar har också väckt oro om potentiella säkerhetsrisker. På grund av detta planerar USA att förbjuda kinesiska teknik i en rad olika fordon.
”Det krävs inte mycket fantasi för att förstå hur en utländsk motståndare med tillgång till denna information kan utgöra en allvarlig risk för både vår nationella säkerhet och amerikanska medborgares integritet”, sa landets handelsminister Gina Raimondo för två veckor sedan, enligt BBC.
Moderna bilar är att betrakta som superdatorer som kan kartlägga beteenden och samla in stora mängder data, menar Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid högskolan i Skövde.
”Bara datan kring hur vi använder våra bilar här är enormt värdefull”, säger han till Aftonbladet.
Missa inte: Nyckelresurs för elbilar – helt i Kinas händer. Realtid
Elbilar kan användas för påtryckningar
Med tanke på den omfattande teknologin som styr dagens bilar finns risker både för nationell säkerhet och individers integritet – som att enskilda individer enkelt kan spåras.
Bilarna kan också användas för påtryckningar.
”När ryssarna stal massor av John Deere-traktorer i Ukraina kunde de stängas av från John Deeres huvudkontor och blev därmed värdelösa. Det låter ju jättebra, tills man kommer på att de kan göra samma sak mot oss”, säger Nohlberg.
Läs mer: 100 procent i importskatt på kinesiska elbilar. Realtid