Den kreativa reklammakaren som kommer på säljande slogans och designar kampanjer går en osäker framtid till mötes. När artificiell intelligens nu tar klivet in i reklamvärlden hotas tusentals kreativa jobb.
Är det här slutet för den klassiska reklammakaren?
Mest läst i kategorin
Prognosen är dyster – 7,5 procent av alla amerikanska reklamjobb riskerar att försvinna till 2030 på grund av AI, enligt en ny rapport från analysföretaget Forrester.
Det handlar främst om kreativa roller som copywriters, art directors och designers.
Missa inte: Kängan mot branschen: ”Respektera sociala medier”. Realtid
”Förmågan att ta betalt för att producera reklam kommer att minska betydligt på grund av AI”, säger Rishad Tobaccowala, tidigare strategichef på globala reklambyrån Publicis, till The Economist.
Klarna i framkant
Utvecklingen syns redan i branschen.
Generativ AI kan i dag skriva reklamtexter och skapa bilder – och nyligen släppte Open AI sitt videoverktyg Sora som kan producera färdiga reklamfilmer.
Läs även: Han är en svensk Altman: ”Därför lämnade jag Sverige”. Realtid
Det gör att bolag kan anlita mindre byråer istället för de traditionella reklamjättarna – eller producera sin reklam själv, vilket bland annat Klarna har gjort enligt Dagens Industris podd ”Den nya ekonomin”.
Byråernas räddning
De stora byråerna försöker möta hotet genom konsolidering.
I veckan meddelade Omnicom att man köper konkurrenten Interpublic för att bilda världens största reklamkoncern. Den nya jätten kommer kontrollera flera av branschens mest kända kreativa byråer som BBDO, DDB och McCann.
Missa inte: Klarna ersätter anställda med AI. Realtid
Men enligt branschexperten Brian Wieser kan det vara fler byråer än vad ett enda bolag behöver i en AI-driven framtid. Istället ser många byråer sin räddning i att utveckla nya tjänster inom dataanalys och teknisk konsulting.
Kommer bli som elektricitet
För kreativa talanger i reklambranschen innebär det en dramatisk förändring.
Den romantiserade bilden av den kreativa reklammakaren, förevigad i TV-serien ”Mad Men” genom karaktären Don Draper, ser ut att bli ett minne blott när AI tar över det kreativa arbetet.
”Om du letar efter den senaste AI-tekniken går du inte till din reklambyrå”, konstaterar Tobaccowala och spår att kreativ AI-teknik kommer bli som elektricitet – något byråerna använder men inte kan konkurrera med.
Läs även: Chatbots uppmanade barn till självskadebeteende och mord. Dagens PS