Annonsörernas flykt från X ser ut att vara över. Nu växer intäkterna igen, även om det är långt kvar till tidigare nivåer.
Annonsörer vågar inte säga nej till Musk


Mest läst i kategorin

I KORTHET
-
För första gången sedan Elon Musk tog över ser plattformen X tillväxt i annonsintäkter, särskilt i USA.
-
Musk har lyckats locka medelstora och små annonsörer, men enligt analytiker sker detta delvis av rädsla för juridiska eller ekonomiska konsekvenser om man säger nej.
-
Trots uppgången ligger annonsintäkterna fortfarande långt under nivåerna från tiden före Musks övertagande, då Twitter drog in 4,5 miljarder dollar per år.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
När Elon Musk tog över Twitter 2022 var han redan då en kontroversiell figur. Därefter skulle världens rikaste man ta ytterligare kliv in i politiska sammanhang.
Samtidigt sa Musk att han skulle reglera plattformen så lite som möjligt. Det fick annonsörer att fly fältet, där många av dem angav skälet att de inte ville förknippas med antisemitism och konspirationsteorier.
Missa inte: Rädsla säljer – därför kryper annonsörerna tillbaka till Musk. Realtid
Men nu verkar ha de återkommit. X, som plattformen numera heter, ser nämligen ut att öka sina annonsintäkter för första gången under Musks ledning, skriver Reuters.
Vågar inte säga nej
Annonsintäkterna växer snabbare i USA än i övriga världen – 17,5 kontra 16,5 procent. Det innebär att amerikanska annonsörer nu betalar 1,31 miljarder dollar årligen till X, enligt analysen som Emarketer har gjort.
Ett framgångsrecept för Musk är att han har lyckats locka till sig medelstora och mindre företag som annonsörer. Men det handlar inte bara om att de vill visa upp sig på plattformen för potentiella kunder.

Storbankerna rear ut Musks Twitter-skulder
Att finansiera stora affärer kan vara riskabelt – något Wall Street fått lära sig den hårda vägen.
Det kan också finnas ett element av att de helt enkelt inte vågar säga nej till Musk.
”En del av årets tillväxt drivs av rädsla. Många annonsörer kan se utgifter på X som en kostnad för att mildra potentiella juridiska eller ekonomiska konsekvenser”, säger Jasmine Enberg, som är analytiker på Emarketer.
Senaste nytt
Fortfarande lägre än tidigare
Även om annonsintäkterna har repat sig är de inte på långa vägar lika bra som innan Musk köpte företaget.
2021 låg Twitters intäkter från annonser på 4,5 miljarder, alltså mer än tre gånger så mycket som i dag, skriver Affärsvärlden.
Missa inte: Musk tappar greppet – pressas från flera håll. Realtid
Musk betalade 44 miljarder dollar när han köpte bolaget för två och ett halvt år sedan.
Sommaren 2023 döpte han om det till X, ett namn som han har använt för olika affärsprojekt ända sedan 1990-talet, enligt Dagens Nyheter.

Musk ett steg närmare drömmen om en ”superapp”
Nu tar X det första steget mot att bli kinesiska Wechats motsvarighet i väst.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

På Al Unlocked får du en halvdag med fyra av Sveriges mest framstående AI-experter - för dig som vill gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden RealtidUnlocked