Realtid

Amazon vill lära upp svenska konsumenter: ”Alla är inte vana”

Lukasz Lindell, kommunikationschef på Amazon i Sverige.
"Det är alltid friktion när man startar någonting. Vi behöver trimma in våra system, men det går framåt och vi har färre och färre barnsjukdomar kvar", säger Lukasz Lindell, kommunikationschef på Amazon i Sverige.
Anders Frick
Uppdaterad: 21 apr. 2023Publicerad: 21 apr. 2023

Amazon i Sverige vill lära konsumenter hur en horisontell marknadsplats, som Amazons, fungerar. Det säger Amazons representant Lukasz Lindell till Realtid och berättar även om sin egen favorittjänst.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

 

För två och ett halvt år sedan lanserades Amazon i Sverige – då med en del barnsjukdomar i form av märkliga översättningar och liknande. Idag är det ungefär 1 000 svenska företag som säljer på plattformen

– Det är alltid friktion när man startar någonting. Vi behöver trimma in våra system, men det går framåt och vi har färre och färre barnsjukdomar kvar, säger Lukasz Lindell, kommunikationschef på Amazon i Sverige, till Realtid.

Han var tidigare kommunikationschef på Facebook/Meta i Sverige, men bytte arbetsgivare i augusti 2022. I sin roll arbetar han bland annat med att få Amazon att nå ett större genomslag på den svenska marknaden. För att nå dit så tror han att det krävs en utbildningsinsats.

– Vår målsättning är att vara stabila och trygga och visa vad som är vårt utbud. Jag tror också att vi behöver lära konsumenter i Sverige vad en horisontell marknadsplats är. Vi har ett brett utbud och alla är kanske inte så vana att handla på en sådan marknadsplats, men om vi bara fortsätter att vara tydliga med vad vi har så kommer allt fler att hitta till oss, säger Lukasz Lindell.

Vad händer hos Amazon internationellt?
– I USA pratas det en hel del om shopping med hjälp av rösten eller stora skärmar. Med hjälp av rösten kan man be Alexa att lägga till saker i en shoppinglista. Det finns även helskärmsupplevelser, där man kan titta på influencers och bli inspirerad av hur andra handlar. Det är en spännande utveckling, säger han.

Vilken är din egen favorittjänst som ännu inte finns i Sverige?
– Jag skulle gärna se att Alexa kom hit och blev lite större, för jag tror på röststyrning. Men jag gillar shoppinglagret med helskärmsupplevelser där man kan se vad sina influencers visar för en och få ett mer personligt utbud presenterat – det tycker jag är superspännande, säger han.

ANNONS

Vad händer på Amazon framöver?
– Svårt att säga, men vår målsättning är att följa vad konsumenten vill väldigt nära. Vi tar in deras feedback och hör vad de säger och anpassar oss hela tiden, säger Lukasz Lindell.

Se hela intervjun med Lukasz Lindell från Åre Business Forum i Realtid-TV!

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS