I ett samarbete med Open AI ska amerikanska telekomjätten T-Mobile börja använda artificiell intelligens i sin kundtjänst. Målet är en smartare och effektivare service med fler nöjda kunder.
AI ska hjälpa T-Mobile att minska kundtapp
Mest läst i kategorin
Telekomföretaget T-Mobile i USA har meddelat att de inleder ett samarbete med Open AI för att utveckla en ny plattform baserad på artificiell intelligens.
Plattformen kallas IntentCX och syftet är att samla in och analysera data från kundinteraktioner för att förbättra företagets kundservice och för att behålla fler kunder, rapporterar Wall Street Journal.
För att lyckas med detta kommer plattformen att dra nytta av data från T-Mobiles T-Life-app, en tjänst som samlar flera funktioner som fakturahantering och integration med smartklockor.
Vill minska kundförluster
Genom AI ska företaget kunna automatisera vissa uppgifter, som annars skulle kräva ett samtal till kundtjänst eller ett besök i butik. Ett exempel på detta är att AI-tekniken kan lösa problem som uppstått under tidigare samtal.
”Om du ringer oss efter ett avbrutet samtal, kan AI svara och hjälpa dig direkt”, förklarar T-Mobiles vd Mike Sievert.
Samarbetet med Open AI är en del av T-Mobiles strategi för att minska kundförluster, även kallat ”churn”, vilket är en kritisk fråga i telekombranschen där stabila intäktsflöden är av stor vikt.
Individuella spår
Sievert menar att data från tidigare kundförluster kan användas för att förutse och förhindra framtida byten till andra operatörer.
”Varje kund som lämnat oss har lämnat ett individuellt spår av data. AI kan identifiera vad som gick fel och varför”, säger han.
Säkerheten kring kunddatan är enligt företagen hög, men få detaljer har givits om hur informationen kommer att användas.
Datan ska inte träna AI
OpenAI:s vd Sam Altman, betonar dock att kundernas data inte kommer att användas för att träna företagets egna AI-modeller som ChatGPT.
”Det är er data. Vi kan göra skräddarsydda modeller för er, men den datan kommer inte att förbättra OpenAI:s basmodeller”, säger han.
Plattformen förväntas lanseras 2025 och ingår i en bredare plan där T-Mobile och Open AI tillsammans kommer att utveckla fler AI-baserade tjänster och verktyg.
Läs även:
T-Mobile höjer utdelningen med 35 procent. Realtid
T-Mobile aviserar samarbete med Ericsson, Nokia och Nvidia. Realtid
Open AI lanserar ny modell som resonerar. Realtid
Open AI:s stora rival säkrar storfinansiering. Realtid
Open AI jagar kapital – siktar mot historisk värdering. Realtid