AI-teknologins snabba framväxt ger nya verktyg för att hantera och analysera data, vilket skapar stora möjligheter – men också risker. Hur tar du bäst tillvara på potentialen för hur AI-verktyg som Copilot kan hjälpa ditt företag att förbättra affären, samtidigt som du är medveten om risker och undviker fallgropar? Det frågar sig Simon Hjortsberg, Global Business Intelligence Manager på Wolters Kluwer.
"AI och Power BI – undvik fallgroparna"
Mest läst i kategorin
Under de senaste åren har verktyg som Power BI och AI-baserade assistenter som Copilot blivit alltmer centrala för att få viktiga insikter. Power BI erbjuder avancerade datavisualiseringsmöjligheter som kan omvandla stora mängder data från olika program till insiktsfulla rapporter.
När Copilot nu integrerats i Power BI, får användarna tillgång till en inbyggd AI-assistent som kan automatisera processer, generera insikter och skapa visualiseringar baserade på enkla textkommandon. Wolters Kluwer fick tidigt testa betaversioner av Copilot och vi har därför haft möjligheten att få en djup förståelse för verktygets stora styrkor – men också fallgropar.
Läs mer: AI ger utdelning: Google ökar intäkter och vinst. Dagens PS
Den största nyttan med att använda Copilot eller en AI-assistent i Power BI är just tiden du sparar. Men för att det ska fungera på bästa sätt finns några saker som är viktiga att tänka på.
Gör det enkelt för AI att förstå
Att säkerställa hög kvalitet på indata är en grundläggande princip inom datahantering, särskilt när artificiell intelligens är inblandad. Det handlar om att skapa en datamodell som är lätt att förstå med en tydlig struktur – såsom standardiserad, tydlig namngivning och eliminering av dubbletter.
Ha inte övertro på AI
En överdriven tro på teknologin kan också leda till felaktiga beslut – tekniken är aldrig smartare än den data och de instruktioner vi ger den. Vi som människor har dessutom en förståelse bortanför data, exempelvis om verksamheten och omvärlden. Se därför till att få med alla viktiga detaljer och identifiera falska mönster.
Missa inte: SCB: Miljoner svenskar använder AI – men det finns en hake. Dagens PS
Kom ihåg människans kompetens
Ett överdrivet beroende av AI kan också leda till en minskad kompetens hos medarbetarna. Det är viktigt att fortsatt använda våra egna affärskunskaper för att verifiera insikterna. Tekniken lär sig också av oss och långsiktigt innebär det att om vi förlitar oss för mycket på den och inte håller oss uppdaterade, kompetenta och kritiska, kommer tekniken att leverera snedvridna resultat och insikter. Det här kallas ”AI Bias” och leder i sin tur till felaktiga beslut.
Vikten av säkerhetsprotokoll
Det finns också säkerhetsrisker att beakta, särskilt kring dataintegritet och åtkomst. Genom att implementera robusta säkerhetsprotokoll, som Row Level Security (RLS) och Object Level Security (OLS), kan företag minimera risken för att fel personer får tillgång till känslig information.
Läs mer: Jakten på AI:s verkliga fördelar: ”Enormt”. Realtid
Framtiden för AI inom Business Intelligence är lovande, men förutsätter fortsatt mänsklig inblandning för att validera och förbättra de automatiserade processerna.
Råd i korthet
- Ha en realistisk syn på AI: Överdriv inte teknikens förmågor. Se till att alltid dubbelkolla resultaten och kvalitetssäkra data.
- Använd tydliga och enkla data: Gör det lätt för AI att tolka genom att vara noggrann med namngivning och struktur. Dela upp data i mindre delar och jobba med A4-struktur.
- Integritet och säkerhet: Se till att implementera starka säkerhetsprotokoll för att skydda känsliga data.
- Träna både människor och AI: Tekniken behöver tränas på rätt data, men användarna behöver också utbildas i hur de bäst använder AI-verktygen.
Läs mer: Misstro och desinformation – skepsisen mot AI ökar. Realtid