En ny analys visar att över hälften av alla längre inlägg på Linkedin, skrivna på engelska, är skapade med hjälp av AI.
AI-invasionen på Linkedin: "Vidtar åtgärder"
Detta enligt en rapport som techsajten Wired tagit del av.
Linkedin har anammat tekniken och erbjuder till och med sina Premium-användare tillgång till egna AI-verktyg – för att skriva inlägg, profilinformation och direktmeddelanden.
Enligt analysen är det troligt att hela 54 procent av de längre, engelskspråkiga inläggen på Linkedin är AI-genererade.
Ökning efter ChatGPT:s lansering
Originality AI, som ligger bakom studien, har analyserat 8 795 offentliga Linkedin-inlägg, alla med en längd på över 100 ord, publicerade mellan januari 2018 och oktober 2024.
Resultatet visar att användningen av AI-skrivverktyg på Linkedin var försumbar under de första åren. I början av 2023 skedde dock en dramatisk ökning.
”Ökningen sammanföll med lanseringen av ChatGPT”, säger Originality AI:s vd Jon Gillham.
Antalet misstänkt AI-genererade inlägg ökade då med hela 189 procent, men har sedan dess planat ut.
Linkedin vidtar åtgärder
Linkedin själva säger att de inte övervakar hur många inlägg på sajten som är skrivna eller redigerade med AI-verktyg. Däremot har de system på plats för att identifiera lågkvalitativt och duplicerat innehåll.
”När vi upptäcker sådant innehåll vidtar vi åtgärder för att säkerställa att det inte sprids i stor skala”, säger Adam Walkiewicz, chef för relevant flöde på Linkedin.
”Vi ser AI som ett verktyg som kan hjälpa till att granska ett utkast eller komma igång med skrivandet, men de unika tankarna och idéerna som våra medlemmar delar med sig av är det viktiga”, fortsätter han.
Många förlitar sig på AI
Wired har intervjuat Linkedin-användare som använder AI-verktyg för att skapa sina inlägg. En innehållsskribent berättar att hon använder Anthropics Claude för att ta fram utkast till inlägg åt sina kunder inom techbranschen.
”Självklart redigerar jag mycket efteråt”, säger hon, men chatbotten ”hjälper mig att spara mycket tid”.
Flera personer med engelska som andraspråk uppger att de använder AI-verktyg för att förbättra sin engelska och korrigera grammatiska fel.
Kontroversiellt
Att skriva med AI är dock kontroversiellt. Vissa skribenter och konstnärer motsätter sig starkt användningen av stora språkmodeller som har tränats på böcker, webbplatser och andra verk skrivna av människor utan tillstånd eller ersättning.
Enligt deras uppfattning devalverar dessa verktyg mänskligt skrivande och bidrar till en framtid med färre professionella möjligheter för människor att försörja sig inom området.
Även på Linkedin har användare som omfamnat AI mött kritik.
”Vissa var positiva och uppskattade inläggens tydlighet och struktur. Andra var skeptiska eller kritiska och fokuserade ofta på att AI var inblandat snarare än innehållet i sig”, säger en entreprenör.
Kvalitet avgörande
”Det finns definitivt mycket ogillande för innehåll som är uppenbart AI-skrivet”, säger en Linkedin-bloggare och grundare av ett teknikkonsultföretag.
Han inkluderar en ansvarsfriskrivning som talar om för sina Linkedin-läsare när han har använt AI-skrivverktyg, men säger att ingen har klagat än.
”Personligen tycker jag att allt handlar om kvalitet. Om det är en bra läsning tror jag inte att folk bryr sig så mycket.”
Linkedin: En perfekt miljö för AI-skrivande?
Ur ett visst perspektiv kan Linkedin ha skapat den perfekta miljön för AI-skrivande.
Ingen loggar in med förväntningar på djuplodande tankar, humor eller uppriktighet. Linkedin är platsen för människor som strävar efter att vara den mest neutrala versionen av sig själva – trevliga och ofarliga.
Det artificiella är med andra ord vad alla förväntar sig där.
Läs också: Varnar: Musk kan manipulera AI-reglerna för egen vinning. Realtid
Åsa Wallenrud skriver på teknik och motor på Realtid.
Åsa Wallenrud skriver på teknik och motor på Realtid.
Senaste nytt
Tanka elbil på 3 minuter med batteribyte
Power Swap revolutionerar elbilsladdning
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.
Därför kan det löna sig att byta företagsabonnemang redan idag.
Här är lösningarna som gör skillnad på jobbet.