Allt fler lärare använder verktyg för att upptäcka AI-genererat innehåll. Många av verktygen är dock fortfarande trubbiga och oskyldiga studenter riskerar att anklagas för fusk.
AI-granskning av studenter kan få förödande konsekvenser
Mest läst i kategorin
Två tredjedelar av lärarna i USA använder regelbundet AI för att kontrollera om studenterna har tagit hjälp av AI-genererat innehåll. Det visar en undersökning publicerad i Center for Democracy & Technoloy.
AI-detektorerna är utvecklade för att hitta fusk, men är inte idiotsäkra. För studenter kan det vara förödande att felaktigt bli anklagad.
Finns brister
Ken Sahib, student vid Berkeley College, talar flera språk och blev i samband med en inlämningsuppgift anklagad för fusk eftersom lärarens AI-verktyg hade reagerat.
”Min lärare hävdade att jag hade fuskat. Jag klarade kursen, men efter den incidenten pratade vi inte med varandra”, säger han till Bloomberg.
Flera av företagen som står bakom verktygen medger att det kan finnas brister. Om AI:n uppfattar texterna som monotona risken att den slår fast att det är fusk.
Läs mer: När AI-assistenterna skvallrar: ”Folk förstår inte”. Realtid
Annat modersmål
Att texter är språkligt upprepande kan dock också bero på att studenten har ett annat modersmål eller har en NPF-diagnos som påverkar sättet att uttrycka sig.
För att kontrollera hur bra verktygen är testade Businessweek GPTZero och Copyleaks-o, som är två av de vanligaste detektorerna.
Undersökningen gjordes på 500 uppsatser som hade skickats in i samband med ansökan till ett amerikanskt universitet sommaren 2022, det vill säga innan ChatGPT lanserades. Det garanterade att texterna inte kunde vara AI-genererade.
Dessutom kontrollerades att inga AI-verktyg hade tränats på texterna.
1 till 2 procent
Enligt Businessweek flaggade verktygen att 1 till 2 procent av uppsatserna sannolikt var skrivna med hjälp av tekniken. I några av fallen slog verktyget dessutom fast att med nästan 100 procents säkerhet var fusk.
Copyleaks medgrundare och verkställande direktör Alon Yamin säger att deras teknik är 99 procent korrekt.
”Vi gör det mycket tydligt för de akademiska institutionerna att ingenting är 100 procent och att det bör användas för att identifiera trender i studenternas arbete”, säger han.
Läs mer: Smartare AI-verktyg hotar utvecklarna. Realtid