Realtid

Ägare till elbilar tvingas anlita hackare efter konkurs

kina
Flera elbilsföretag har gått i konkurs i Kina.(Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 21 feb. 2025Publicerad: 21 feb. 2025

Ett priskrig gjorde många i Kina till elbilsägare. Det har medfört problem för en del av dem.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förr i tiden var det relativt enkelt att laga en trasig bil. De stora bilmärkena hade gott om reservdelar som du till och med kunde byta själv om du var händig.

I dag är det inte riktigt lika enkelt. Både bensin- och elbilar innehåller många elektriska och automatiska delar som är svåra att byta på egen hand.

I Kina har situationen blivit ännu värre. Där gjorde billigare elbilsteknologi och kraftiga statliga subventioner först att nya elbilstillverkare kunde lansera billiga modeller till en allt större marknad.

Missa inte: Splittring om Sveriges gröna omställning: ”Kina vinner”. Realtid

Bilradion fungerar inte

Men sedan blev ekonomin tuffare samtidigt som konkurrensen hårdnade – och många av dessa bilmärken tvingades gå i konkurs.

Det har fått stora effekter för bilköparna. Elbilens funktioner upprätthålls nämligen ofta av uppdateringar som skickas ut från biltillverkaren – så länge företaget finns kvar.

En bilägare i Shanghai, som Bloomberg har talat med, säger att hans bilradio har slutat fungera som en följd av att tillverkaren han köpte bilen av, WM Motor, genomgår en rekonstruktion.

ANNONS

”Det är otroligt tråkigt att sitta i bilen nu. Ingen musik, inga nyheter och till och med GPS:en slås av ibland”, säger han.

Missa inte: Kina kan använda Teslas FSD-system som vapen. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Hackare erbjuder sina tjänster i Kina

Bilarna slutar inte att fungera helt. De grundläggande körfunktionerna är desamma oavsett uppdateringar.

Men reparationer blir mer komplicerade och bilen får också ett sämre skydd när uppdateringarna slutar att komma.

Situationen har lett till att det har uppkommit en nisch för ”bilhackare” i Kina.

Det är elbilsmekaniker som erbjuder sig att hacka sig in i bilens programvara och installera icke-officiella program för att kunna återställa vissa funktioner, rapporterar Bloomberg.

Missa inte: Apple byter Kina mot Indien – i tysthet. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

ANNONS
Lär dig av AI-experterna

På Al Unlocked får du en halvdag med fyra av Sveriges mest framstående AI-experter - för dig som vill gå från nyfiken till kunnig.

Boka här
ANNONS
ANNONS