Realtid

80-årig domare ska avgöra Googles framtid: "Gå vidare"

80-årig domare ska avgöra Googles framtid: "Gå vidare"
Google kan tvingas göra stora förändringar i sin annonstekniska verksamhet. (Foto: Jeff Chiu/AP/TT)
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 26 nov. 2024Publicerad: 26 nov. 2024

Rättegången om Googles ledande roll inom digital annonsering har nyligen avslutats i USA. Domare Leonie Brinkema hade ord och inga visor mot techjätten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den amerikanska regeringen anklagar Google för att ha skapat ett monopol kring tekniken för placering av annonser på webbplatser, till exempel nyhetssajter.

Detta har gjort det möjligt för techjätten att ta en större andel av annonsintäkterna än vad ,am borde i en konkurrensutsatt marknad, skriver New York Times.

Missa inte: Google kan tvingas sälja Chrome. Realtid

”Skratt i rättssalen”

Google har försvarat sig med att marknaden redan är väldigt konkurrensutsatt, särskilt med stora aktörer som sociala medier och streamingplattformar.

Under rättegången – som bara tog tre veckor – var det ett högt tempo i rättssalen, någonting som den 80-åriga domaren Leonie Brinkema är känd för.

Läs mer: Molnkriget mellan Microsoft och Google intensifieras. Realtid

När Googles advokater försökte lyfta fram techjättens goda gärningar, som hur man hjälpt den amerikanska regeringen, avbröt hon snabbt och kallade det för irrelevant ”PR-snack”. Detta ledde ofta till skratt i rättssalen.

ANNONS

Domaren avbröt också när advokaterna drog ut på tiden med sina invändningar: ”Gå vidare.”

Eller onödiga upprepningar: ”Jag behöver inte höra det fem gånger.”

Missa inte: Kampen om internet – Open AI utmanar giganten. Realtid

ANNONS

Googles ledarroll i gungning

Brinkema väntas fatta sitt beslut inom några månader. Om hon dömer till den amerikanska regeringens fördel och finner att Google verkligen har missbrukat sin marknadsposition kan techjätten tvingas göra stora förändringar i sin annonstekniska verksamhet.

Företaget kommer då tvingas att sälja av stora delar av sin annonsteknik, vilket kan förändra hela spelplanen för digital annonsering.

Förra året tjänade Googles annonstekniska avdelning hela 342 miljarder kronor. Fallet är därför ett viktigt steg i den bredare kampen mot techjättars makt och hur deras kontroll över marknaden påverkar konkurrensen och konsumenterna-

Läs mer: Domstol, Chrome och AI: Slutet på Googles dominans? Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

ECB överväger en djärv räntesänkning att ge eurozonen ny ekonomisk fart. Samtidigt hotar flera externa faktorer – tajmingen blir avgörande. Inflationen i eurozonen ser ut att vara under kontroll. Europeiska centralbanken, ECB, kan därför dra till med ett djärvt drag för att kickstarta ekonomin – nämligen sänka styrräntan hela vägen ner från dagens 3,5 procent […]