Realtid

40 procent använder AI – så varför växer inte ditt bolag?

AI
Kunder och anställda använder AI (till höger) för att underlätta sin vardag. Men företagare halkar efter. (Foto: Pexels)
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 07 nov. 2024Publicerad: 06 nov. 2024

AI sprider ut sig och blir allmängods. Nästan varannan amerikan, och troligen även europeer, använder sig av tekniken. Trots detta är det bara 5 procent av företagen som gör det för att skapa och leverera tjänster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hela näringslivet har fastnat i någon sorts pilotstadie-sjuka, eller pilotitis, enligt tidningen The Economist.

Detta trots att banbrytande program som ChatGPT snabbt spridit sig bland vanliga användare och fått techjättar som Amazon och Google att investera miljarder i molnbaserade AI-tjänster.

MISSA INTE: Välbetald men slutkörd: ”Inte sett solen på tre månader”

Många företag undviker AI

Många företag drar sig för att att implementera tekniken i större skala, visar nya rapporter.

En amerikansk studie från en bank i St. Louis avslöjar att nästan 40 procent av amerikanerna redan använder generativ AI, och att mer än en fjärdedel använder den i arbetet.

Läs mer: AI ska rädda Systembolaget. Dagens PS

Samtidigt uppger bara 5 procent av amerikanska företag att de aktivt använder AI för att producera varor eller tjänster. Många företag experimenterar istället med småskaliga pilotprojekt.

ANNONS
ANNONS

Tveksamheten kan vara befogad

Varför den här tveksamheten? Riskerna är flera.

Många chefer fruktar både att komma efter konkurrenterna och att gå för snabbt fram, vilket kan skada företagets rykte.

Missa inte: Ny på Morgan Stanley – storsatsar på AI. Dagens PS

Dessutom är juridiska AI-risker, som dataskydd och upphovsrätt, svåra att ignorera – särskilt i reglerade sektorer som sjukvård och finans.

En annan utmaning är kostnaden. Att använda stora språkmodeller (LLM) är dyrt och det är svårt för företagen att garantera att investeringen faktiskt kommer betala sig. Deloitte rapporterar att chefers intresse för området har börjat svalna under året.

Läs mer: Misstro och desinformation – skepsisen mot AI ökar. Realtid

Bra för ditt CV

ANNONS

Samtidigt ser vi en ökad efterfrågan på kompetens inom området.

Arbetsmarknaden för specialister har ökat kraftigt och företag är redo att betala mer för anställda som kan tillämpa kompetensen i sina roller.

För företag som vill ta steget väntar dock mycket arbete med att organisera data, uppgradera IT-system och stärka säkerheten – för att undvika risker och optimera fördelarna med tekniken.

Läs mer: ”AI och Power BI – undvik fallgroparna”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

AI-chefen: "Fastighetsbranschen måste lämna pdf:er bakom sig"

Trots AI-teknikens potential har den svenska fastighetsbranschen ännu inte riktigt tagit klivet: ”Finns helt andra incitament nu.” AI väntas revolutionera fastighetsbranschen, men i Sverige har tekniken ännu inte riktigt tagit fart. Bristande digital mognad och manuella processer är stora hinder, menar AI-Bobs vd Elin Mårtensson. Missa inte: Byggsektorn kom av sig – sämsta kvartalet sedan […]