Intresset svalnar – var AI bara ännu en fluga?

Intresset svalnar – var AI bara ännu en fluga?Intresset svalnar – var AI bara ännu en fluga?
AI:s framtid ser ut att handla mer om evolution än revolution, menar vissa bedömare. (Bild: Unsplash)
Publicerad
Uppdaterad

Efter en period av intensiv entusiasm inför artificiell intelligens börjar nu investerare och teknikentusiaster i Silicon Valley bli alltmer tveksamma.

Joakim K E Johansson

Intresset för artificiell intelligens, AI, verkar svalna – särskilt bland investerare och techbolag i Silicon Valley.

Enligt en Stanford-rapport har globala investeringar i tekniken minskat för andra året i rad, skriver World Economic Forum.

The Economist rapporterar att aktiekurserna för de bolag som leder AI-revolutionen har sjunkit med 15 procent sedan förra månadens toppnotering.

Annons

Samtidigt visar färsk data från USA att andelen amerikanska företag som använder AI för att producera varor och tjänster i år har minskat från 5,4 procent till 4,8 procent.

Ett förväntat förlopp

McDonalds misslyckade försök att med hjälp av AI automatisera drive-through-beställningar är ett sådant exempel. Bland annat toppades glass med bacon – vilket fick snabbmatskedjan att skrota hela projektet, skriver Dagens Nyheter.

Därmed har en skepsis kring AI-teknikens användbarhet börjat sprida sig.

Annons

Enligt The Conversation har många AI-projekt helt enkelt visat sig vara svåra att implementera, där hela 80 procent misslyckas.

”AI:s framtid kommer att följa samma mönster som andra teknologier. Först kommer en massiv investering, följd av en stor nedgång när man inser att tekniken inte används effektivt, och slutligen en långsam återhämtning när man hittar rätt användningsområden,” säger Noah Smith, ekonomisk kommentator.

Liknar IT-bubblan

Förloppet stöds av teorin om den så kallade ”hype-cykeln”, populariserad av forskningsföretaget Gartner.

Annons

Den menar att nya teknologier genomgår faser av överdriven entusiasm och efterföljande besvikelse, innan de slutligen blir mainstream.

Historiska exempel på hype-cykler är järnvägsexpansionen i 1800-talets Storbritannien och IT-bubblan på 1990- och 2000-talet.

En del försvinner helt

Men alla teknologier följer inte detta mönster.

”Det är svårt att empiriskt bevisa hype-cykeln, eftersom den bygger på subjektiv data”, påpekar Ethan Mollick från University of Pennsylvania.

Enligt The Economist visar analyser att endast en femtedel av alla framväxande teknologier följer denna cykel.

Majoriteten av dem etableras antingen av utan en berg-och-dalbana – eller försvinner helt och hållet efter en period av hype.

Läs även:
LVMH-grundaren miljardinvesterar i AI. Realtid
”Vinstpotten i stora AI-racet – detta tycker vd:arna”. Realtid
”Så får AI-datorer svenska små- och medelstora bolag att växa”. Realtid
Palantirs vd om AI-krig: ”Ber inte om ursäkt”. Realtid

Annons