Realtid

"Imponerande att se hur Ericsson så konsekvent lyckas göra självmål"

Charlie Stjernberg
"Bolaget måste förstå och acceptera att vägen till att bygga marknadens förtroende (för aktien) inte enbart går via finansiella nyckeltal, utan faktiskt också bygger på hur bolaget skildras medialt. Om medierna så att säga börjat tröttna på haverierna kommer man inte heller vara särskilt intresserad av att skildra framgångarna", säger Charlie Stjernberg.
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 24 sep. 2022Publicerad: 24 sep. 2022

"Ericsson om några borde förstå att det inte går att göra skillnad på det man säger och det man gör", säger kriskommunikationsexperten Charlie Stjernberg till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Samtidigt som Ericsson upprepade gånger meddelat att man avbrutit alla leveranser till Ryssland och trots att det föreligger sanktioner har Ericsson fortsatt att exportera varor till landet, vilket Sveriges Radio Ekot var först med att rapportera.

När hela EU har gått samman och infört sanktioner mot Ryssland sticker Ericssons agerande ut, säger Charlie Stjernberg, kriskommunikationsexpert på det egna bolaget Doyen.

– Det är nästan imponerande att se hur Ericsson så konsekvent lyckas göra självmål ur hopplösa vinklar. Att det skulle ta tid för ett multinationellt bolag med hundratals anställda i Ryssland att totalt avveckla sin verksamhet, tror jag ingen egentligen haft några större synpunkter på. Man måste därför fråga sig om koncernchefens uttalande bara en dryg månad efter Rysslands invasion där man förklarade att alla leveranser till kunder i Ryssland och Belarus var stoppade var ett försök att ta igen lite förlorad mark på etikområdet. Men Ericsson om några borde förstå att det inte går att göra skillnad på det man säger och det man gör, säger Charlie Stjernberg.

Att exporten varit möjlig beror på att det går att få undantag från sanktionerna. Ericsson ska ha lämnat in tolv ansökningar om undantag och fått beviljat sju exporttillstånd från Inspektionen för strategiska produkter.

– Det kanske mest anmärkningsvärda i hela den här historien, utöver att man alltså exporterat lösningar som haft militära användningsområden till ett land som ligger i krig med en suverän stat, är dock oförmågan att se dess egen skuld för det inträffade kommunikationshaveriet. I rapporteringen efter debaclet har jag inte hört en någon som helst antydan till självkritik och av det drar jag tyvärr slutsatsen att den interna bilden är att man minsann inte har gjort något fel. Att en organisation som upplever sig attackerad tänker så, är visserligen inte ovanligt. Problemet är bara att den ”bunkermentaliteten” många gånger står i vägen för organisationens förmåga att lära av sina misstag.

Charlie Stjernberg tycker sig ett mönster som inte finns, nämligen att medier inte längre överraskas av att Ericsson gör fel.

– Ekot slog visserligen hårt på trumman, men övriga mediers rapportering var inte av det slaget man vant sig vid när det gäller Ericsson. Stämmer den hypotesen, skulle jag vara bekymrad om jag satt på Ericsson. Bolaget måste förstå och acceptera att vägen till att bygga marknadens förtroende (för aktien) inte enbart går via finansiella nyckeltal, utan faktiskt också bygger på hur bolaget skildras medialt. Om medierna så att säga börjat tröttna på haverierna kommer man inte heller vara särskilt intresserad av att skildra framgångarna, säger Charlie Stjernberg.

Enligt Sveriges Radio Ekot kan det finnas anledning att utreda om Ericsson gjort sig skyldigt till ekobrott. Detta eftersom bolaget inte gått ut med korrekt information om deras handel med Ryssland. Något som krävs, enligt kammaråklagare Jan Leopoldsson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS