IAC ökade omsättningen med 23 procent mellan 2022 och 2023.
I senaste årsrapporten beskrevs fordonskomponenttillverkarens affärer som strålande.
Framtida ordrar skulle också säkra verksamheten för flera år framåt.
Så hur kommer det sig att IAC:s jättekonkurs förra veckan kunde komma som en blixt från klar himmel?
Inga varningssignaler
Kreditupplysningsbolagen noterade inga varningssignaler före konkursen.
Det brukar man annars vanligtvis göra om man står vid ruinens brant, skriver Dagens Industri.
Men tack vare att IAC betalat tidigare skulder slapp man negativa riskbedömningar.
Staten kan förlora 1 miljard
Koncernen skyller konkursen på växande leverantörsskulder på över en miljard kronor.
Svenska dotterbolagets fordringar till andra koncernbolag har nästan fördubblats, pengar som IAC enligt DI hade kunnat reglera skulderna med.
Tillverkaren ansökte också om skatteanstånd under pandemin och hade 1,1 miljarder kronor kvar att betala – pengar som staten med stor sannolikhet aldrig kommer att se igen.
”Vi är oprioriterade i konkurser. Det är lån med säkerhet som går först”, säger Tomas Envall, sektionschef på Skatteverket, till tidningen.
”Rena vilda västern”
Advokat Rolf Åbjörnsson, som har lång erfarenhet av konkurser och insolvensrätt, ifrågasätter grunderna till IAC:s konkurs.
”Det är konstigt att de inte utjämnar skillnader i koncernen i stället för att sätta dotterbolaget i konkurs”, säger han till Dagens Industri.
Åbjörnsson anklagar rent av koncernen för att försöka utnyttja systemet för att kunna bli av med skatteskulden och utnyttja lönegarantin.
Han tycker att IAC beter sig som ”ett typiskt amerikanskt riskkapitalbolag”.
”Rena vilda västern. Vinstmaximera i alla lägen utan några moraliska betänkligheter”, säger Åbjörnsson.
Läs mer:
IAC: Jättekonkursen kan utlösa dominoeffekt i industrin. Realtid
Expert: Svalt intresse från svenska köpare efter jättekonkursen. Realtid
Konkurser på nya rekordnivåer – värsta månaden på fem år. Realtid