Koreanska biltillverkaren växlar upp i Sverige. Genom dotterbolaget Hyundai Motor Sweden ska marknadsandelarna mer än fördubblas.
Hyundai storsatsar i Sverige: "Vi har bilarna"
Hyundai siktar på att mer än dubbla sin marknadsandel i Sverige och har därför startat dotterbolaget Hyundai Motor Sweden.
Med denna satsning har Hyundai ambitionen att gå från dagens 2 till 5 procents marknadsandel.
”Sverige ska vara en av våra strategiska marknader. Kunderna är progressiva, öppna för digitalisering och inte minst elektrifiering”, säger Michael Cole, vd för Hyundai i Europa, till Dagens Industri.
Krävs bättre infrastruktur
För att nå målet planerar den koreanska biltillverkaren att öka sin närvaro och synlighet på den svenska marknaden.
Trots att Kia, ett systermärke till Hyundai, redan har en stark marknadsposition i Sverige, ser biltillverkaren stora möjligheter att växa.
För att stärka sin marknadsnärvaro planerar Hyundai att arbeta med färre, men mer specialiserade återförsäljare. Företaget efterlyser också en snabbare utbyggnad av laddnätverk.
”Vi har bilarna och kommer med flera nya modeller. Men infrastrukturen måste också finnas på plats”, säger Cole.
Läs mer:
Hyundai utvecklar laddningsrobot för elbilar. Realtid
Svenska tillverkare i skottlinjen när EU vill införa Kina-tullar. Realtid
Teslas europeiska försäljning i april den lägsta sedan januari 2023. Realtid