Realtid

Världspremiär för nykonstruerade Lexus RX

Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 03 juni 2022Publicerad: 03 juni 2022

Nu presenteras den nya Lexus RX. Det är den femte generationen RX sedan 1998. Modellen har tre elektrifierade drivlinor, varav en prestandahybrid och en laddhybrid. Dessutom en ny plattform med lägre vikt och effektivare paketering

ANNONS
ANNONS

När Lexus RX först lanserades så var den banbrytande och blev snabbt en av märkets bäst säljande modeller. Med fler än 3,5 miljoner sålda exemplar sedan introduktionen 1998 – varav 300 000 i Europa – är den nya modellen mycket betydelsefull för märkets framtidsstrategi, ”Lexus Electrified”.

I den nya modellen har Lexus optimerat tyngdpunkten, minskat vikten, ökat styvheten och skapat en drivlina med mer naturligt samspel mellan bil och förare. Den förbättrade väghållningen och responsen kommer från en utvecklad plattform, GA-K, som ger karosstyvhet och låg tyngdpunkt.

I nya RX kan man få en läderinteriör utan animaliska inslag. Sätena, ratten och växelväljaren är klädda med syntetiskt läder och i valbara färgerna svart och Ammontie Sand.

På grund av större utrymme, nykonstruerade säten och annan paketering känns nya RX betydligt rymligare. Lasthöjden har sänkts med 30 millimeter och med ny bakluckedesign är lastytan 50 millimeter längre. Baksätet är delbart 40/20/40.

Den nya plattformen har medfört en viktminskning på 90 kg och att bilen är 10 millimeter lägre med 15 mm lägre tyngdpunkt. Hjulbasen är 60 millimeter längre medan karossens längd är densamma. Spårvidden har ökats 15 millimeter fram och 50 millimeter bak och hjulen har 21 tums diameter.

RX 500h: Ändrar spelplanen med hybridprestanda 

2,4-liters turbo hybridmotor med 6-växlad automatlåda och DIRECT4
371 hästkrafter (273 kW)
0–100 km/h på cirka 6 sekunder
CO2: 182–189 gram/km, bränsleförbrukning: 8,2-8,5 liter/100 km

RX 500h baseras på en helt ny hybridarkitektur med en 2,4-liters turbomotor och sexväxlad automatlåda. Den främre elmotorn är placerad mellan förbränningsmotorn och transmissionen, med en koppling på vardera sidan, vilket ger flexibilitet i effektdistributionen. Bakaxeln har en kompakt enhet, e-Axle, på 80 kW. Effektdistributionen sköts av DIRECT4, som är en exklusiv ny Lexus drivlineteknik först lanserad i RZ 450e. Detta intelligenta system balanserar i alla körsituationer effekt och moment mellan fram- och bakaxel.

ANNONS

För första gången som laddhybrid: RX 450h+

2,5-liters laddhybriddrivlina
306 hästkrafter (225 kW)
0–100 km/h på cirka 7 sekunder
CO2: 24–26 gram/km, bränsleförbrukning: 1,1–1,2 liter/100 km
Räckvidd på eldrift cirka 65 km i upp till 135 km/h

RX 450h+ har en fyrcylindrig 2,5-liters hybridmotor och ett laddbart litiumjon-batteri på 18,1 kWh. En extra elmotor bak ger fyrhjulsdrift. Laddhybriddrivlinan ger 306 hästkrafter och förväntas klara 0–100 km/h på cirka 7 sekunder. På de flesta punkter blir prestanda jämbördiga med den utgående RX 450h, men med högre vridmoment och snabbare acceleration.

RX 350h: Effektiv självladdande hybrid av fjärde generationen

2,5-liters självladdande hybridmotor
245 hästkrafter (180 kW)
0–100 km/h på cirka 8 sekunder
CO2: 143–150 gram/km, bränsleförbrukning 6,4–6,7 liter/100 km

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS