Nu tar krögaren och entreprenören Pontus Frithiof över mat- och dryckesutbudet fullt ut på Solvalla.
Solvalla är Pontus Frithiofs nya arena
Mest läst i kategorin
Sedan förra våren har Pontus Frithiofs cateringverksamhet levererat och serverat mat och dryck till eventen på arenan. Pandemin och många nyttiga lärdomar från det gångna året har gjort teamet redo att axla ansvaret för mat- och dryckesservering på Solvallas event och i bistron, som under 2022 får krögarens koncept och tydliga dna. Till Solvalla-teamet ansluter Nora Engelblom, som huvudansvarig för Pontus cateringverksamhet som flyttats till Solvalla, och Morgan Lydebring, ansvarig för Elitloppet 2022 och för större event inom Pontus Group. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Vi är mycket glada och stolta för förtroendet vi har fått från Solvalla, dels under prövotiden med hårda restriktioner till att vi nu har fått fullt förtroende att fortsätta med ett utökat ansvar för hela Solvalla. Vi ser stora fördelar med ett väldimensionerat produktionskök till vår cateringdivision, som kommer att expandera under kommande år, och med Nora och Morgan på nyckelpositioner stärker vi det grymma teamet ytterligare och gör det möjligt att servera arenans besökare förstklassigt och göra Solvalla till en spännande och självklar plats för event i Stockholm, säger Pontus Frithiof i en skriftlig kommentar.
Nora Engelblom har de senaste åren drivit en egen skärgårdskrog på Storholmen utanför Lidingö. Dessförinnan har hon under många år arbetat inom Nobisgruppen på olika positioner och är även utbildad sommelier. Även Morgan Lydebring har en gedigen bakgrund inom F&B och har under tio år arbetat med bland annat Elitloppet på Solvalla. Sedan 2016 har han varit F&B Director på Solvalla. Morgan har tidigare arbetat med stora event världen över bland annat Volvo Ocean Race.
Solvalla rymmer 35 000 gäster och arrangerar varje år Elitloppet, som är ett av världens största travlopp. Utöver alla event tar Pontus cateringverksamhet även över servering till arenans restauranger Kongressen Restaurang & bar, fest- och konferensvåningen, Valla krog, Sportbar Ströget samt event, mässor och konferenser.
– Det är få arenor som har en sådan enorm kapacitet, bra läge med gott om parkeringar och utmärkta kommunikationsmöjligheter. Vi vill vara med och lyfta den allmänna uppfattningen om Solvalla men även skapa fler anledningar att besöka Solvalla än bara trav som självklart alltid är huvudfokus. Vi kommer i och med etableringen av vårt nya affärsområde ’Catering, Event & Arena’ att satsa med målsättningen att nå en omsättning för Food & Beverage på 100 miljoner kronor per år, säger Pontus Frithiof.