På efterfrågan från våra läsare skapar vi nu Realtids affärslunchindex. Vi testar affärslunch på olika restauranger enligt fem kriterier.
Realtids affärslunchindex: Sturehof
Mest läst i kategorin
Naturligt nog känns det inte som om samma kriterier gäller för en bra affärslunch som för kvällsrestaurang. Vi utgår från att en affärslunch handlar om att initiera en affär, diskutera en viktig fråga eller bara nätverka. Samtalet är alltid i centrum på en affärslunch. Maten ska vara god och stödja mage och hjärna men inte ta för mycket plats på scenen.
REALTIDS AFFÄRSLUNCHINDEX – STUREHOF
SAMMANVÄGT INDEX: 96,3
Vårt första nedslag för affärslunch blir svårslaget. Nästan svårt att analysera ett besök på en sådan institution. Sturehof blir varje år utvald som kandidat i Kockarnas Krog trots att de inte är en Michelinrestaurang eller fine dining och det förstår vi varför. Helt enkelt affärslunchernas affärslunch. Här pratar vi om en närmast perfekt upplevelse.
1. Service: 98 procent
Naturligt nog attraherar Sturehof de bästa servitörerna och flera har arbetat där sedan många år. Det vet de om och de är roliga om du vill, eller diskreta om du hellre vill det. Servis handlar om rutiner som sitter och en känsla för feeling. En restaurang som år ut och år in verkligen har det bästa klientelet och levererar på topp sätter stilen. Det känns internationellt men ändå på ett diskret svenskt sätt. Jackorna i olika grader gör sitt till eftersom det är så tydligt vem som är servitör och det odlar kanske en yrkesstolthet som är svår att ta miste på. Bokningen är sjukt snabb, personlig och bra, de vet alltid vem du är om du är där ofta och med antalet bord är Sturehof alltid flexibla. Det är ofta fullt men man kan ändå komma spontant och få ett bord. Det är alltid rent och snyggt på bordet och notan kommer blixtsnabbt.
2. Miljö ljud och ljus: 95 procent
Det är ljust på Sturehof. Det är ett behagligt ljust ljus som gör att du ser den du äter med och det gör också Sturehof till Stockholms bästa plats för mingel. Här träffar du ju alltid folk du känner och vem vet, det kan alltid leda till fler affärer. Det är någon unik akustik, det lyckas vara rätt stökigt och ändå är det skönt att prata här. Sittgrupperna i soffan har långt avstånd till nästa bord och de platserna kan man ju be om vid extra konfidentialitet. Trevligt är att äta ute i hallen till Sturegallerian för ytterligare stök och mingel. Baren där har en fin känsla. Och ja uteserveringen på sommaren behöver kanske inte nämnas. I bästa solläge. Utsikten är inte mot vackra Stockholm, dock mot Stockholms vackra människor…
3. Mat – och dryck: 98 procent
Ingen annanstans finns det så många svenska klassiker i modern tappning som här. På något sätt lyckas de alltid hålla kvalitet med undantag för ett par perioder som varit sämre. Här äter du från samma meny som vid middag – skulle du ha internationellt besök så finns väl inget bättre ställe än här då det finns Sturehofs assietter. En sammanfattning av svenska klassiker i små portioner. Passar med öl och nubbe såväl som med vin. Vill man sedan äta en enkel lunchrätt, svenska klassiker eller piggvar på benet så finns allt.
Att Sturehof har tillgång till egen fiskmarknad märks och på grund av omsättningen kan man med full säkerhet äta allt från aborre till riktigt färsska ostron. På senare tid kan jag ändå känna att vi ser lite modernare upplägg, några nya smakkombinationer och ändå en och annan överraskning. Allt detta känner ni säkert väl till men man vill ju ändå ha ett benchmark när vi letar andra platser att gå till. När man ska gå ut tänker man gärna. Sturehof – eller något annat idag? Det går ju dock inte gå hit jämnt, det blir för tokigt.
Och var annars finner du liksom i Paris ett ypperligt bra lagrat Bourgogne på glas? Med vacuumpumpen Coravin har sortimentet på glas utökats starkt. Många lite finare viner finns på glas och det är vi ju ute efter vid lunchtid. Min rekommendation är att alltid fråga efter sommelier eftersom de har lite spännande saker som inte står på menyn. Det är svårt att hålla viner på glas men med den omsättning Sturehof har blir det bra. Och just nu har man också satsat lite mer på naturviner. På den alkoholfria sidan tycker jag möjligen att jag saknar spännande drycker och hoppas på lite utökat sortiment av icke söta drycker.
4. Paraphernelia: 100 procent
Sturehof är ändå inrett på 90-talet. Man blir ändå imponerad hur skön inredningen ändå är. Klassisk Shakerstil i svagt turkosgrönt, glas och mässing och jag älskar hur krokarna för kläder är invävda i inredningen. Det känns bra att veta var man har sin kappa. Missa inte inredningsdetaljerna i mässing.
Den klassiska kaviarröran till hårt bröd är också beroendeframkallande och har överlevt alla tidsåldrar, må den fortsätta leva. Vill också lyfta fram att den är vitlökslös. Jag kommer återkomma till detta men en god och bra affärslunch bör inte innehålla vitlök överhuvudtaget. Det är både otrevligt för kollegor och för dig själv att lukta vitlök när du kommer tillbaka från dagens lunch, eller hur?
5. Prisvärt: 85 procent
Jo det är dyrt, men det är också bäst. Vi skulle säga att det finns några konkurrenter numera. Men det är ändå bäst.
Och nu ska vi se, vad kan vi månne få för kritik för denna alldeles för positiva artikel. Hör av er om ni har några invändnigar mot kungen på affärslunchhimmeln.
Vi är tacksamma om du kan ta dig två minuter till att svara på ett par frågor om dina affärsluncher. Enkäten hittar du här>>