Realtid

Grillexperterna: Vego och mer kvinnor vid grillen framåt

Realtid.se
Uppdaterad: 10 mars 2022Publicerad: 10 mars 2022

Grillning – bara något för män och köttätare? Inte enligt grillexperter som ser ändrade grillattityder hos både konsumenter och företag.

ANNONS
ANNONS

Att grillning skulle vara förknippat med manlighet och köttätande är en allmänt känd stereotyp. Killen vid grillen är en klassisk bild av den starka mannen som har koll på sina redskap, kan hantera en eld och äter massvis med kött. Men det finns en sanning i stereotypen, det har nämligen funnits en ojämn könsfördelning kring grillen. I ICA:s grillrapport som utfördes 2019 tillfrågades 1 000 personer i hela Sverige kring deras grillvanor och hur de ser på sin egen roll vid grillning. Rapporten visade att det stämmer att män grillar mer än kvinnor; Tre av fyra män uppgav att det är de som grillar hemma, medan endast en av tio kvinnor tyckte att det är de som sköter grillandet i hemmet.

Detta är dock en trend som håller på att ändras, menar Isabella Kron, e-handelschef på Bluegaz, en leverantör av gasolgrillar och gasolvärmare. Hon anser att det till stor del är upp till grillföretagen att ändra idén av hur en klassisk grillare ser ut, och bör presentera en mer modern bild i takt med hur samhället ändras. Att kvinnor skulle bli mer intresserade av grillning hör även ihop med vilken typ av mat vi väljer att lägga på grillen i framtiden:

– Att det är mannen som ska ha kontroll över grillen är en förlegad och trist bild som jag tror håller på att ändras. Varje år ökar vår försäljning av gasolgrillar, vi har även sett en ökning i våra kunder som är kvinnor de senaste åren, säger Isabella Kron. 

En annan aspekt som lyfts i undersökningen är hur män och kvinnor väljer att grilla olika typer av mat. Kvinnor är mer oroliga för klimatet än män enligt grillrapporten, vilket får en direkt påverkan i deras matval. Därför blir det mindre kött och mer grönt på grillen om kvinnor får välja.

Enligt Axfoods vegobarometer från 2022 har antalet flexitarianer ökat varje år de senaste sex åren och det är oftast kvinnor och unga som ställer om till mindre kött och mer vegetarisk mat.

Bluegaz vd glädjs åt att hållbarhet och hälsosam mat är en trend som är här för att stanna; Att kvinnor intresserar sig mer för grillning blir ett naturligt resultat när det är mer vanligt att grilla fisk, halloumi, vegoprotein eller grönsaker.

–Hålllbarhet och klimatsmart matlagning tilltalar kvinnor mer än män och kan göra de till bättre grillare än de som håller fast vid den stereotypa köttnormen, säger Åke Bergkvist.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]