För 19:e året i rad rankas Handelshögskolans SSE Executive Education högst i Norden och Baltikum inom management- och ledarskapsutveckling. Det visar Financial Times ranking. “Det här är extraordinärt” säger Anders Richtnér, vd för SSE Executive Education till Realtid.
Handelshögskolan topprankas av Financial Times
Mest läst i kategorin
Även globalt klättrar Handelshögskolan till plats 16 från plats 21 sedan förra årets rankning.
Resultatet kommer från den största årliga rankningen av executive education, där Financial Times jämför världens ledande business schools som erbjuder olika former av executive education, högre management- och ledarskapsutvecklingsprogram.
– Det känner en enorm stolthet. Mot bakgrund av att det finns cirka 14 000 business schools runt om i världen är det rätt så extraordinärt att en liten business school med bas i Sverige får den här fina utmärkelsen, säger Anders Richtnér, vd för SSE Executive Education.
Vad tror du har bidragit till den här fina utmärkelsen?
– Det är ett hårt och kontinuerligt samarbete mellan våra interna medarbetare och våra kunder som ligger bakom framgången. Vi har arbetat med att definiera vilka utmaningar våra kunder står inför i syfte att kunna erbjuda ett relevant programutbud för att få genomslag för individer och organisationer.
Hur ser du på svensk attraktionskraft?
– Det är otroligt tufft för oss eftersom det är en mycket konkurrensutsatt marknad.
Hur ser du på Handelshögskolans fortsatta utveckling?
– Vi vill fortsätta att utveckla vårt utbildningsuppdrag som vi kallar för “Free”. Att fortsätta att verka för en fakta- och vetenskapsbaserad grund är avgörande för att motverka alternativ fakta och för att hitta varaktiga och hållbara lösningar.
SSE Executive Education är en del av Handelshögskolan i Stockholm och grundades i syfte att stärka svenskt näringsliv. Verksamheten har hjälpt företag och organisationer att utveckla sina verksamheter, sina ledare, specialister och medarbetare sedan 1969. Detta år firar verksamheten sitt 50-årsjubileum och en stor del av den långsiktiga framgången kan tillskrivas täta samarbeten och partnerskap med kunder. Tillsammans har man lyckats skapa program som utvecklar kundernas ledare och medarbetare och i förlängningen affär och konkurrenskraft.