Realtid

Handelsbanken avvecklar EFN

Börslunch, med Gabriel Mellqvist som har återvänt till Dagens Industri, var en av EFN:s mest kända programformat. Börslunch lades ned redan 2019.
Börslunch, med Gabriel Mellqvist som har återvänt till Dagens Industri, var en av EFN:s mest kända programformat. Börslunch lades ned redan 2019.
Realtid.se
Uppdaterad: 29 maj 2023Publicerad: 29 maj 2023

Under tolv år har Handelsbanken genom EFN Ekonomikanalen förmedlat ekonominyheter och privatekonomisk kunskap under det egna varumärket. Men nu är det slut med det, istället ska nu  EFN:s uppdrag och varumärke integreras med Handelsbankens kanaler.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Handelsbanken startade EFN Ekonomikanalen 2011 var målet att öka kunskapen om ekonomi i samhället – och fungera som ett komplement till den nischade ekonomirapporteringen som dominerade det dåvarande medielandskapet. EFN har sedan starten varit ett redaktionellt oberoende medieföretag, med ansvarig utgivare, och ett fristående dotterbolag till Handelsbanken.

–Det är glädjande att EFN:s inkluderande publicistik med tiden fått allt mer konkurrens från såväl medier som finansaktörer, myndigheter och organisationer, säger Louise Sander, som även är ordförande i EFN.

Från och med årsskiftet kommer EFN att integreras i Handelsbanken och bli en del av Handelsbankens kunskapsförmedlande plattform. Det framgår av ett pressmeddelande

EFN Ekonomikanalens uppgift har varit att medverka till att höja kunskapen om ekonomi i samhället och därmed bidra till en hållbar utveckling genom att arbeta för att ge fler personer färdigheter för att uppnå ekonomisk trygghet. Ett engagemang som Handelsbanken delar, bland annat genom att ge kunskapsbyggande och inspirerande innehåll en allt större plats i bankens egna kanaler.

Under flera år i rad har EFN:s ekonomibevakning topprankats av Financial Hearings – inom kategorin radio och tv.

–Erfarenheten och kunskapen från EFN:s framgångar är värdefulla i den fortsatta utvecklingen av Handelsbankens kunskapsförmedling till kunder och omvärld i våra egna kanaler, säger Louise Sander.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS