Realtid

Greenely försämrar villkoren för solelproducenter – igen

Greenely försämrar villkoren för solelproducenter – igen
Anders Frick
Uppdaterad: 29 maj 2023Publicerad: 29 maj 2023

Elhandelsbolaget Greenly uppdaterar sina villkor och tvingar mikroproducenter av el att också vara kunder hos bolaget. Dessutom ges ersättningen i form av ett innestående belopp – utan ränta. Kunderna rasar, men Greenely menar att detta underlättar bolagets faktureringsprocess.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Greenely är elhandelsföretaget som har omskrivits i Realtid ett flertal gånger: Förra året skapade bolaget exempelvis förmånliga avtal åt sig självt – utan att informera kunderna.  Senare kunde Realtid avslöja att Greenely påstående om att de säljer el utan prispåslag inte stämmer; kunderna betalade varje månad stora belopp i påslag – inbakade i priset, men dolda. 

Nu försämrar Greenly återigen villkoren för mikroproducenter av solel. Från och med den 26 juni måste Greenelys elproducerande kunder också ha ett konsumtionsavtal med bolaget. Ersättningen för produktionen ges som ett tillgodohavande på kommande fakturor, men trots kraftigt höjda räntor i samhället planerar Greenly inte att ge någon ränta på det innestående beloppet.

– Det stämmer att vi har uppdaterat villkoren för våra produktionskunder. Vårt syfte har varit att förtydliga villkoren. Standard inom branschen är att man som kund har sitt konsumtionsavtal och produktionsavtal hos samma aktör, säger Philip Eide, pressansvarig på Greenely, till Realtid, och fortsätter:

– Den nyligen genomförda ändringen i våra avtalsvillkor görs uteslutande för att underlätta vår faktureringsprocess genom att minska den manuella administration som behövs för de produktionskunder som valt att få utbetalt månadsvis för sin solproduktion. Denna process behöver utföras helt manuellt internt hos oss, eftersom vårt system inte kan automatisera det, säger han.

Han förklarar att kravet på att även vara konsumtionskund enbart berör cirka 100 kunder, vilket motsvarar 0,3 procent av bolagets totala antal kunder.

– Nackdelen för dessa konsumenter är att de inte kan få sin kredit utbetalt exakt när de önskar. Men kunder som har ett betydande belopp innestående hos oss kommer att kunna kontakta oss för att få det utbetalt på begäran, säger han.

Om man leker men tanken att ni skulle gå i konkurs – vad skulle då hända med det belopp som de solelsproducerande kunderna har innestående hos er?
– Om du leker med tanken kring att bolaget skulle stå på obestånd, så skulle hela faktureringsprocessen för produktion och konsumtion skötas av en förvaltare. Det är en separat del av vår verksamhet där de med särskilda förmånsrätter, kunder och anställda prioriteras. Detta skulle inte medföra några avvikelser för våra kunder. Med det sagt så ser vi ingen som helst risk för att detta skulle kunna ske, säger Philip Eide.

Under 2021 omsatte ni 118 miljoner kronor – men hur gick det under 2022?
– Gällande ekonomisk utveckling under 2022 så hade vi vårt starkaste år hittills och bolaget nådde ny rekordvärdering som förväntas öka ytterligare under detta år. På årsbasis växte kundstocken med över 60 procent, och omsättningen ökade med över 300 procent. Vi förstår att det är oroliga tider på marknaden, men Greenely som bolag har aldrig varit starkare. När det kommer till vårt faktiska resultat för 2022 är det hos våra revisorer och så fort det är klart kommer det att publiceras, säger Philip Eide.

ANNONS

Fotnot: Greenely bekräftar också att bolaget tar betalt av de solcellsproducenter som skickar ut el på nätet vid de tidpunkter som det råder minuspriser – trots att flera av bolagets konkurrenter nolldebiterar sina kunder.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS