Förutom 15,1 miljarder kronor i ordinarie aktieutdelningar så har landets ICA-handlare även delat ut ytterligare minst 6 miljarder kronor – pengar som media och allmänhet har missat att se. Det visar dataentreprenören Jens Nylanders senaste granskning.
Granskning visar: Mer än 6 miljarder i dolda utdelningar hos ICA-handlarna
Mest läst i kategorin
Efter att ha analyserat 1 232 aktiebolag, cirka 13 000 årsredovisningar och jämfört geografisk prissättning har superentreprenören Jens Nylander identifierat misstankar om samarbeten och möjlig kartellverksamhet mellan ICA:s livsmedelsbutiker.
Genom sitt egenutvecklade ”big data”-system Ormeo har han även gjort ytterligare upptäckter i ICA-butikernas kreativa bokföring: Förutom de cirka 15,1 miljarder som har delats ut i ordinarie aktieutdelningar under cirka tio år så har ICA-bolagen även gjort extra vinstutdelningar om minst 6 miljarder kronor.
– Dessa extrautdelningar missar media och allmänheten eftersom de döljs på ett smart sätt. Att de döljs är helt enkelt ett kreativt sätt att undvika insyn i bokföringen, säger Jens Nylander.
Utdelningen beslutas på extra bolagsstämmor, och skrivs sedan in i årsredovisningen. Därmed digitaliseras de sällan av informationsinsamlingsbolagen, vilket i sin tur innebär att upplysningsföretag såsom Allabolag, Proff och Hitta helt enkelt ger felaktig information till sina användare. Alla detaljer om detta skriver Jens Nylander om på sin blogg.
– Det är allmänt känt bland revisorer och företagare att upplysningsbolagen som digitaliserar företagens årsbokslut normalt inte inkluderar extra utdelningar och att man därför gärna beslutar om högre utdelningar efter årsstämman. På så sätt delas utdelningsbeloppet upp på ordinarie utdelning och extra utdelningar. Media och intresserade måste därför läsa vartenda årsbokslut bakåt i tiden för att förstå hur mycket utdelningar ägarna verkligen plockade ut, säger Jens Nylander.
Förutom tricket med extrautdelning så konstaterar han att många handlare använder en förkortad, kostnadsslagsindelad resultaträkning och flyttar nettoomsättningen till en fotnot.
– Vissa ICA-handlare har till och med skrivit ut att man av konkurrensskäl använder en förkortad resultaträkning i sin årsredovisning. Det är återigen inget fel men är ett kreativt sätt att undvika enkel insyn, säger Jens Nylander.
Fotnot: Jens Nylander har även tagit fram ett interaktivt verktyg där man kan följa lönsamheten hos varje ICA:s samtliga 1 272 butiker. Dessutom finns en övervakning av priset för ett 30-tal populära varor, vilket kan vara intressant då ju ICA har lovat att sänka priserna på drygt 300 av sina vanligaste varor. Verktyget finns på ica.jensnylander.com
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.