GPS-störningar hotar flygsäkerheten: ”Oroande”

Taggar i artikeln

Flygbranschen flygplan
GPS-störningar hotar flygsäkerheten: GPS-störningar hotar flygsäkerheten:
Även svenskt flyg har drabbats av GPS-störningar, främst över södra Östersjön. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Över 1 000 flygningar om dagen påverkas av ”GPS-spoofing” – en ny typ av elektronisk krigföring som stör flygnavigeringen. Experter varnar för att det kan leda till katastrofer om inget görs.

Joakim K E Johansson

Flygbolag och piloter världen över upplever i allt högre grad ett nytt hot mot flygsäkerheten. Det handlar om en form av elektronisk krigföring som förfalskar GPS-signaler och som kallas för GPS-spoofing.

Tekniken har ursprungligen utvecklats för militära ändamål, men skapar nu problem i det civila luftrummet, uppger Wall Street Journal.

Enligt en analys från SkAI Data Services har antalet dagliga incidenter ökat kraftigt, från några dussin i februari till över 1 100 i augusti 2023.

Annons

Felaktiga positioner

Spoofade GPS-signaler stör moderna flygplan genom att felaktiga positioner sprids genom systemet, vilket kan påverka allt från tidsangivelser till navigering.

Kapten Dan Carey från American Airlines beskrev en incident över Pakistan där ett falskt larm om att stiga utlöstes vid en höjd på 32 000 fot.

”Det var oroande, men inte skrämmande eftersom vi var på marschhöjd”, säger Carey. Han varnar dock för att det kunde ha varit livsfarligt om det sammanfallit med en verklig nödsituation.

Annons

Även Sverige drabbat

I slutet av förra året drabbades även Sverige och en rad Östersjöländer av omfattande störningar av GPS-systemen. Delar av satellitnavigeringen för bland annat flygtrafiken och sjöfarten i Sydsverige slogs ut. Något som bland andra Sveriges Television rapporterade om.

Forskare har pekat ut länder som Ryssland, Ukraina och Israel som källor till dessa störningar.

Todd Humphreys, professor vid University of Texas, säger att flygbranschen och tillsynsmyndigheterna snabbt måste hitta lösningar.

Annons

”Det här är pinsamt för flygindustrin”, säger han.

Även om inga större olyckor har inträffat hittills, oroar sig experter för att falska signaler ska överbelasta piloter vid mer kritiska moment.

Potentiell katastrof

Ken Alexander vid den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA varnar för en potentiell katastrof om störningarna sammanfaller med ett verkligt nödläge.

”Om vi förlorar ett flygplan på grund av dessa problem kommer det att vara en fruktansvärd händelse”, säger han.

Enligt en rapport från International Air Transport Association arbetar flygbranschen på att implementera alternativa navigeringssystem som kan minska beroendet av GPS-signaler.

Samtidigt uppmanar Europakommissionen till ökat samarbete mellan länder för att motverka den ökande mängden spoofingincidenter i europeiskt luftrum.

Läs även:
AI och VR – Metas nya framgångsrecept? Realtid
Googles kamp i rätten kan ta åratal att lösa. Realtid

Annons