Ett EU-förslag kring open finance kommer att skapa ett slags ”Open Banking 2.0”, vilket öppnar möjligheter för konsumenter att spara pengar och lättare kunna ta bättre beslut kring köpbeteenden. Det menar Gustaf Anselmsson, vd och medgrundare av fintechbolaget Gokind.
Gokind laddar för Open Banking 2.0 – "öppnar nya möjligheter"
Mest läst i kategorin
EU:s regelverk inom open banking har varit i kraft i ett antal år och Gokind är ett av de svenska fintechstartupbolagen som drar fördelar av detta. Bolaget förädlar och kopplar ihop data från många olika källor såsom betalningar, räkningar och investeringar som flödar i konsumenternas och företagens plånböcker.
Men situationen kommer bli än mer gynnsam framöver genom EU-förslaget till ramverket FIDA, Financial Data Access Framework. Det säger bolagets vd Gustaf Anselmsson till Realtid, och förklarar att ramverket kring open finance blir som ett slags ”Open Banking 2.0”.
– Om några år kommer alla data kring pension, försäkringar och lån bli öppna data. Data som du som konsument och företag kan dela med de aktörer du vill. Dina finansiärer och försäkringsbolag kan inte längre sitta på datan själva och försvåra för konkurrens och flytt, säger Gustaf Anselmsson.
Han förklarar att Gokind därigenom kan förädla ännu mera finansiella data och bygga vidare på AI-modeller som hjälper bankerna att förstå och guida sina kunder.
– I en bankplånbok genomförs årligen hundratals transaktioner med en mängd olika varumärken. Idag kan inte bankerna avkoda vilka företag som gömmer sig bakom alla transaktioner och vilka varumärken som är relevanta i ditt liv. Vår lösning gör detta möjligt. Genom denna typ av struktur och klarhet kan bankerna förstå sina användare på ett helt nytt sätt, säger han.
Gokind för samman varje kunds köp med hållbarhetsdata på företaget som denne handlar ifrån och jämför mot dess konkurrenter. På detta sätt menar Gokind att banken löpande kan guida kunderna till bättre alternativ inom ESG-områden som klimat och jämställdhet. För det är just hållbarhet som är bolagets drivkraft.
– Att övertyga varenda person och företag att göra hållbara val i allt de företar sig, det är naivt. Naivitet och aktivism behövs i samhället för att driva utvecklingen framåt, men vi brinner för att introducera enkelhet och smidighet. Om vi kan aktivera människor till att göra fler bra beslut, både för att det är lätt och för att det är bra för ens plånbok, då kan vi börja förändra i betydligt snabbare takt, säger Gustaf Anselmsson.
Gokind, som nyligen antog Sarah Häger och Michelle Fee Maier som nya styrelseledamöter, tog i somras in 1,5 miljoner kronor från Silicon Valleybaserade Plug and Play. Tillsammans med befintlig kassa och kundprojekt räcker pengarna från klustret för verksamheten under hela 2024.
– Plug and Play är vår första institutionella investerare och en av de mer kända tech-investerarna i USA. De var med som allra första investerare i företag såsom Google och Paypal. Men de har varit anonyma på den svenska tech-scenen. Gokind blir amerikanska Plug and Plays andra investering i Sverige efter Einride, företaget som satsar på självkörande el-lastbilar, säger Gustaf Anselmsson.
Vad har största kulturkrocken hittills varit med Plug and Play?
– Ingen än så länge. Plug and Play är en erfaren internationell investerare som har förståelse för att varje bolag och bolagsbyggande är unikt. De erbjuder hjälp och delar med sig av sina erfarenheter när det behövs, men de låter oss verksamma i bolaget driva verksamheten framåt, säger han.
Vilka är era största tekniska utmaningar än så länge?
– Tillgången till data på företags hållbarhets- och jämställdhetsarbete skiljer sig mellan olika marknader. Det är en utmaning som vi behövt hantera. Norden, som är vår bas, har tack vare sin offentlighetsprincip och transparens fina förutsättningar till att leda utvecklingen av banktjänster inom hållbarhet. I marknader där transparensen är bristfällig måste vi jobba med en annan approach, säger han.
Hur då?
– Istället för att kunna ge heltäckande tjänster kan vi där stötta och guida konsumenter och företag i vissa val som de gör, och bli riktigt duktiga på det. Allt eftersom mer data blir tillgänglig på marknaderna kan våra tjänster breddas, säger Gustaf Anselmsson.