Investerare fortsätter att sälja aktier i den europeiska bilsektorn, trots att den handlas till rekordlåga nivåer. Analytiker ser dessutom risk för fortsatt nedsida.
Giftig cocktail för europeiska biltillverkare
Mest läst i kategorin
De europeiska biltillverkarna handlas nu till en rabatt på nästan 60 procent mot Stoxx 600-indexet, räknat på p/e-tal, alltså marknadsvärdet i relation till antal årsvinster.
Men trots detta är fordonsbranschen fortsatt den mest underviktade sektorn bland regionala fondförvaltare som sammanlagt förvaltar 284 miljarder dollar, enligt en undersökning från Bank of America.
Missa inte: Orbans satsning på elbilar kollapsar: ”Tragedi för Ungern”. Realtid
”Kan fortsätta falla”
”Den här giftiga cocktailen – svaghet i Kina, prissättning som har fallit från toppnivån, volymtillväxt som inte sker längre, högre arbetskraftskostnader – ger utrymme för att vissa av dessa aktier lätt kan sjunka med ytterligare 10-20 procent om saker surnar”, säger Rolf Ganter, CIO för europeiska aktier på UBS Global Wealth Management, till Reuters.
Nybilsförsäljningen i EU rasade med 18 procent i augusti och elbilar med hela 44 procent. Ett antal aktörer har redan sänkt sina utsikter, däribland BMW och Mercedes-Benz.
”Det kan komma en hel del vinstvarningar, vilket tyder på att det kanske inte är dags att köpa bottennoteringen i bilsektorn”, säger Andreas Bruckner, investeringsstrateg på Bank of America, till nyhetsbyrån.
Läs mer: Krisen på bilfabrikerna hotar Europas ekonomi. Realtid
Lång ifrån full kapacitet
Flera av Europas största bilfabriker är långt ifrån full kapacitet och Volkswagen varnar för att nedläggningar kan bli verklighet i Tyskland med förlorade arbeten som följd.
Den tyska biljätten pressas också av krisen i Northvolt i egenskap av storägare.
Samtidigt ifrågasätts EU:s beslut om förbud mot förbränningsmotorer från 2035. Något som kan komma att omprövas.
Läs mer:
Trögt för elbilar – regeringen kan vända trenden. Realtid
Northvolts kris hotar Europas gröna omställning. Realtid