När Handelsbanken ska rädda ekonomijournalistiken genom miljonregn till EFN blir resultatet en dyrköpt läxa i hur goda intentioner kan få motsatt effekt. Det skriver newstechbolaget Relevances vd Fredrik Lundberg.
"Så gör Handelsbanken svenskarna en rejäl björntjänst"


Mest läst i kategorin
Det finns få ord i svenska språket som missförstås lika ofta som ”björntjänst”.
Folk slänger sig med det i tron att det betyder en riktigt stor tjänst, när det i själva verket betyder en välmenande insats som får helt motsatt effekt. Det leder förstås till en del komiska situationer.
Missa inte: Storbankens rekordutdelning öppnar för flera strategier. Realtid
Och apropå björntjänster – låt oss tala om EFN. Handelsbankens (börskurs Handelsbanken) mediekanal är det mest storstilade exemplet på en björntjänst i modern mediehistoria.
Banken hävdar att de vill folkbilda svenska folket i ekonomi genom kvalitetsjournalistik. Istället för att bygga en hållbar mediekanal med rimliga ekonomiska förutsättningar, har banken valt att hinka in pengar i EFN.
Marie Antoinette-ekonomin
Vi talar om löner och arvoden som vida överstiger vad marknaden normalt betalar. Handelsbanken strösslar pengar på ett sätt som skulle gjort självaste Marie-Antoinette stolt.
Det är som om de just upptäckt en ny guldfyndighet på bankens huvudkontor – och detta i en bransch där alla andra mediehus brottas med smala marginaler och tvingas innovera för att överleva.

Handelsbanken släpper ut mer än hela Sverige
Nu kan det vara slut på greenwashing när storbankerna tvingas vara mer transparenta när det gäller fondernas utsläpp.
Att EFN:s företrädare äntrar scenen och mässar om sin ”oberoende” journalistik är lika trovärdigt som när en influencer hävdar att en sponsrad produktrecension är helt opartisk.
Oberoende från Handelsbanken? Knappast. Alla vet vem som betalar notan.
Om Handelsbanken skötte sina bankaffärer lika illa som sina medieaffärer skulle de ha gått i konkurs för länge sedan. Men banken har en stabil grund att stå på – och tydligen ett outsinligt tålamod med att finansiera en medieverksamhet utan lönsamhetskrav.
Läs även: Lyxfällans programledare frontade sajt för snabblån. E55
Senaste nytt
”Här dör journalistkarriärer”
Det har länge skojats om att EFN är platsen dit journalistkarriärer går för att dö. Inte för att journalisterna där är dåliga, utan för att verksamheten mer liknar en bekväm förvaring än en dynamisk medieplattform.
Men nu, när Handelsbanken öppnat plånboken ännu mer och kastar pengar som en nybliven bitcoinmiljonär på chartersemester, undrar man vad planen egentligen är.

Intern storm på Handelsbanken efter skärpt kontorspolicy
Medarbetarna ratar Handelsbankens tal om flexibilitet och dialog. Konkurrenterna behåller sina mer generösa policyer för distansarbete.
Vill de verkligen sprida ekonomisk folkbildning? Då hade en journalistfond varit en bättre idé, där oberoende medier och journalister kunde ansöka om stöd. Det hade varit en sann tjänst till branschen.
Det här? Det luktar mest av allt som ett internt prestigeprojekt – ett sätt att kunna slå sig för bröstet i styrelserummet och nicka nöjt åt varandra över hur banken minsann också gör ”något för journalistiken”.
Eller kan det vara så illa att den ackumulerade frustrationen över andra mediers bild av banken har lett till att man nu har tappat omdömet?
Missa inte: Här är bankens nya aktiefavorit: ”Lågt värderad”. Dagens PS
Vad säger Handelsbankens anställda?
När jag pratar med folk inom Handelsbanken är reaktionen oftast en stor, kollektiv axelryckning.
”Varför gör vi det här?” är den uttalade frågan.
I en organisation som annars präglas av strikta kalkyler och smart kostnadskontroll har det plötsligt blivit fritt fram att elda pengar i en bransch som banken inte förstår sig på.

Bankerna stänger av konton i rekordfart
Allt fler svenskar får sina bankkonton avstängda och nu agerar Finansinspektionen: ”Får se hur vi går vidare.”
Ute på djupt vatten
Handelsbanken må vara bra på att hantera lån och räntor, men om de tror att de kan revolutionera ekonomijournalistiken genom att betala överpriser och låtsas vara oberoende – då är de ute på djupt vatten.
För när en aktör agerar utan ekonomiskt förnuft blir det svårare för andra att bedriva en seriös verksamhet.
Och det, mina vänner, är en riktig björntjänst.
Fredrik Lundberg
Vd för newstechbolaget Relevance
Läs även: ”Du är en finansiell idiot om du inte äger bankaktier”. Dagens PS