Realtid kan ha mediebranschens absolut snabbaste tillväxt.
Full fart framåt – Realtid på ny rekordnivå
Mest läst i kategorin
De senaste tolv månaderna har antalet användare ökat med 155 procent och antalet besök med 147 procent, jämfört med föregående tolvmånadersperiod. Och för den senaste veckan noterar Realtid dessutom nytt all time high, med 205 101 besökare. Det tidigare veckorekordet från december låg på 166 000.
Affärsvärlden har som jämförelse den senaste veckan haft 118 682 besökare och Breakit 206 696.
–Trafiken kan förändras mycket från vecka till vecka, men att vi har helt klart tagit ett tydligt steg upp till en mycket högre nivå jämfört med bara ett år sedan, säger Camilla Jonsson, Realtids chefredaktör.
Den nya sajten lanserades i april förra året, och sedan dess har det varit hårt arbete med att optimera med funktioner och innehåll för att få ut maximalt av allt som publiceras, både med hänsyn till annonsörer och läsare.
–Vi är extremt glada över den starka tillväxten, och förstås är det superkul att notera ett sådant här all time high, men vi har fortfarande områden kvar att utveckla och förbättra.
För snart två år sedan sjösattes Realtids premiummodell, där man som läsare kan välja att köpa premiummedlemskap under en månad eller ett år för att få tillgång till allt innehåll. Nytt för i år är att man nu också kan låsa upp artiklar styckvis och betala enkelt med Swish.
– Enstaka köp tänker vi kan passa alla de som ännu inte är redo för ett abonnemang, men vår förhoppning är förstås att enstaka köp ska vara ett första steg på vägen till ett premiummedlemskap, säger Camilla Jonsson.
Nytt för år är också att den som sitter på ett större företag kan teckna medlemskap med ramavtal via Prenax eller Admin One.
Varför behövs läsarintäkter? Räcker det inte med annonser?
– Under 2022 års tre första kvartal fortsatte annonsintäkternas ökande trend som inleddes 2021 från de mycket låga nivåerna under pandemiåret 2020. Men under det sista kvartalet 2022 bröts den trenden. Den ekonomiska oron gjorde att annonsmarknaden krympte rejält och för dagspressens del var minskningen hela 9 procent, säger Maria Pellborn, Realtids vd.
– Det kraftiga tappet visar tydligt hur volatil annonsmarknaden är och att en stabil läsaraffär har blivit avgörande för att kunna bygga en hållbar verksamhet och finansiera journalistiken.
70 procent av den svenska tidningsmarknaden kontrolleras idag av tre stora koncerner. Realtid ingår inte i någon av dem. Vad betyder det?
– En sak som är väldigt bra är ju att vi är helt fria, och kan fatta egna beslut om inriktning och utveckling. En stor utmaning däremot är att vi som en liten aktör måste konkurrera om annonspengar och läsare mot giganter som Bonnier och Schibsted, men vi gör det med gott mod. Den kraftiga tillväxten av läsare och sidvisningar och den höga öppningraden för våra nyhetsbreven ger verkligen energi till hela teamet, och visar att vi är på rätt väg, säger Maria Pellborn.
Den 9 maj är det dags för den femte upplagan av ESG-dagen. Och denna gång blir det i ett ännu större sammanhang på Stockholmsmässan i Älvsjö.
– Hybrideventen funkade faktiskt väldigt bra under pandemin. Över 25 000 kollade in de tre första ESG-dagarna via Youtube, men efter de två senaste ESG-dagarna som vi höll på Filmstaden var det många som efteråt sa att de önskade en större lokal för att kunna träffa fler experter och potentiella partners. Därför är det verkligen kul att vi nu kan bjuda in till en riktigt professionell eventarena, säger Maria Pellborn.
Fotnot: Statistik enligt Google Analytics