Framtidsförväntningarna hos svenska handlare stiger för tredje månaden i rad under mars, men fortfarande befinner sig samtliga segment under neutralvärdet 100. Det innebär att utsikterna är övervägande pessimistiska för kommande tre månader, skriver Svensk Handel.
Framtidsförväntningarna hos handlare stiger för tredje månaden i rad
Mest läst i kategorin
Vd Sofia Larsen konstaterar att utvecklingen trots allt går i rätt riktning.
-Efter tuffa år anar handeln, likt många andra branscher, att bättre tider är att vänta. Vi hoppas nu att denna positiva trend håller i sig. Handeln behöver andrum och gröna siffror efter de senaste årens utmaningar. Vi kan konstatera att trenden går i rätt riktning, säger hon.
Förväntningarna inom butikshandeln stiger med 2,2 enheter till 85,0, vilket motsvarar den högsta nivån på drygt 1,5 år. Optimismen drivs av förväntningar om att konsumenterna ska handla mer kläder och produkter anpassade för varmare väder.
E-handeln noterar ett ännu större lyft på 5,8 enheter till 95,4.
-E-handelns framtidsförväntningar befinner sig nu på nivåer som inte noterats sedan juni 2022. Optimismen inom delbranschen har ökat kraftigt från låga nivåer under 2024. Det är uppenbart att många e-handlare har förhoppningar om en affärsmässigt starkare vår än under fjolåret, säger Sofia Larsen.